tiistai 27. maaliskuuta 2018

Kymmenen viikkoa takana ja tässä tulos!

Moikka!

Niin kuin otsikko sanoo, nyt on kymmenen viikkoa dieettiä takana. Nyt on pari viikkoa jäänyt näitä dieettikuulumisia kirjoittamatta, koska on tuntunut ettei mitään tapahdu. Kuitenkin myös ne ajatukset ja tunteet liittyvät projektiin, joten ihan hyvin tietenkin olisi voinut kirjoittaa.
Omaksi ja toivottavasti muidenkin mielenkiinnoksi ajattelin kuitenkin parin viikon sijasta tehdä pienen yhteenvedon tästä kevään projektista yhteensä, eli tähän asti kuluneista kymmenestä viikosta. Muistaakseni 16.1. aloitin kunnolla tämän projektin, eli viikolla 3. Nyt eletään viikkoa 13, joten tosiaan on nyt mennyt aika tasan se kaksi ja puoli kuukautta.


Maaliskuun painokäyrä, palataan tähän vielä postauksen loppupuolella! 

Toistetaan alkuun taas tutut jutut, luonnollisesti on vaikeaa muistaa muiden projekteja tarkalleen :) Eli siis tammikuussa tein itselleni sali- ja ruokavalio - ohjelman, joita nyt olen noudattanut. Saliohjelmat vaihdoin suunnilleen kahden kuukauden kohdalla uuteen uskoon kokonaan. Nyt olen tehnyt pari viikkoa uudella ohjelmalla.
Ruokavaliossa lähdin liikkeelle "korkeammilla" kaloreilla ja lähdin sitten sieltä tiputtamaan  hieman kaloreita hiilareista. Tarkkoja kalorimääriä en näe tarpeelliseksi sanoa tässä, koska nehän ovat niin yksilöllisiä juttuja. Nyt ollaan siis kahden ja puolen kuukauden jälkeen tilanteessa, jossa alan ottaa "tehokeinoja" käyttöön. En enää karsi ruokavaliosta yhtään, vaan pyrin aerobista treeniä säätelemällä pudottamaan viimeiset kilot. Tällä hetkellä tosin paino tuntuu tippuvan ihan hyvää vauhtia pelkällä ruokavaliolla (ainakin jos herkut jätetään pois :P).

Vielä kertauksena painotavoitteeni. Tarkkoja lukemia en taas kerro, mutta minulla oli siis tavoitteena pudottaa aina kilo kuukaudessa, eli hyvin maltillisesti. Viimeiset kuukaudet, eli huhti - toukokuu tavoitteena on puolitoista kiloa kuukaudessa, koska pidän ns. loppukirin. Minun on helppo seurailla tavoitteitani, koska pyrkimys on aina olla uudella painolukemalla yksi kuukausi, eli aina kuun lopussa painon olisi hyvä olla x,9, jos ymmärrätte mitä tarkoitan :D Painosta ja tuloksista postauksen lopulla vielä vähän enemmän.

Viikonlopun herkku!

Minulla on ollut tapana näissä postauksissa käydä läpi erikseen ruokavalio-, treeni-, ja motivaatiokuulumiset. Perinteitä kunnioittaen teen niin myös nyt :D

Elikkä ruokavalion kanssa on mennyt lyhyesti sanottuna ihan ok. Itse ruokavalion noudattaminen on muuten mennyt ihan hyvin, mutta olen huomannut vanhan huonon tapani, päivällisen skippaamisen taas nostaneen päätään viime aikoina. Herkästi käy niin, että herään aamulla sen verran myöhään, että ajattelen neljän aterian riittävän. Silti usein tulee kuitenkin valvottua pidempään, joten valveillaoloaika on silti sama. Sanotaanko näin, että suunnilleen kahtena kolmesta päivästä syön sen päivällisen ja yhtenä päivänä skippaan. Tähän pitää kyllä kiinnittää huomiota, koska luonnollisesti sitten tekee kaikkea makeaa mieli kun jotain jää välistä. Usein tuleekin syötyä jotakin pientä makeaa melkein joka päivä!
Samalla myös aineenvaihdunta herkästi hidastuu, koska päivällisen kanssakin olen reilusti miinuksella. Muuten ei suurempia ongelmia ole ollut, mitä nyt herkkuja tekee vähän aina mieli :D Mutta kyllähän niitä ruokavalioon mahtuukin, kunhan ei vaan ihan innostu liikaa. Usein ongelmana on se, että kun kerran syö jotain makeaa niin se herkkuhimo jää päälle ja kuten sanoin, tulee melkein joa päivä syötyä jotain makeaa, eli se makeanhimo on melkein joka päivä läsnä...
Olen ollut edelleen aika yllättynyt, miten helppoa ruokavalion noudattaminen on ollut. En tosin ole mitenkään yhtäkkiä tähän ryhtynyt, aika kauan minulla on tämä projektin ollut mielessä ja koenkin, että aikaisemmat vuodet olivat "harjoittelua" ja nyt olen alkanut "tositoimiin" :D Ainoa, mikä hidastaa on se herkuttelu, luonnollisesti. Mutta kuten monesti olenkin sanonut, niin samalla tässä harjoittelen sitä herkuttelua maltillisesti ja hyväksyn nyt tämän hitaamman muutoksen, joka herkuttelun kanssa on väistämätön (tarkoitan niillä määrillä, mitä itse syön).


Treenikuulumiset ovatkin sitten aina oma suosikki, koska sillä saralla harvoin on ongelmaa. Ei tälläkään kertaa. Uusi saliohjelma on ihan hyvä, paitsi että lihakset eivät vaan tule nyt seuraavana päivänä kipeäksi ollenkaan. Se ei tietenkään ole suora merkki siitä, että meneekö se homma perille vai ei, mutta tykkään itse siitä lihaskivun tunteesta jotenkin. Kai se on henkisesti tärkeää, että tulee sellainen olo että jotain on tehtykin :D Treenitulokset edelleen nousevat, mutta eivät niin nopeasti kuin aikaisemmin, luonnollisesti. Kun seuraavan kerran teen saliohjelmaan muutosta, tulen tekemään aika radikaalia muutosta ja tulen käyttämään enemmän erikoistekniikoita, ettei kehitys pysähdy.
Aerobista olen tehnyt, mutta sitä pitäisi nyt hiljalleen lisätä. Voi ei! :D

Motivaatio puolestaan on edelleen ja koko ajan pysynyt yllä! Motivaatio ei ole kärsinyt, vaikka muutos onkin ollut hyvin hidasta. Ainoa ongelma on ajoittainen sokaistuminen jo tapahtuneelle muutokselle. Välillä tuntuu peilistä katsoessa, ettei mitään ole tapahtunut. Tiedostan toki, että se on vain juuri sokaistumista, mutta kyllähän tuollainen tietenkin vähän ärsyttää. Ihan kohta kuitenkin lähestytään sellaisia painolukemia, joita en ole useampaan vuoteen nähnyt ja niiden saavuttaminen motivoi ihan hurjasti!


Noniin, nyt varmaan kiinnostaa sitten ihan ne konkreettiset tulokset.
Ihan ensiksi kerrottakoon, että aamun paino oli sellainen, että tämän kuun tavoitteeseen on enää 200 grammaa matkaa!  Tämä maaliskuu ei hyvästä alusta huolimatta ollut mikään superkuukausi, vaan pikemminkin on tuntunut vähän jumittamiselta. Aloitin siis maaliskuun vain 300 gramman päästä maaliskuun tavoitteesta ja nyt tuohon tavoitteeseen on tänään matkaa 200 grammaa, eli kuukauden tulos on se +/-0 ainakin toistaiseksi.  Kuten tuosta alkupostauksessa olevasta kuvastakin huomaa, niin onhan tässä aika samoissa pysytty. Mutta tavoite oli aloittaa huhtikuu uudella painolukemalla ja se näyttää hyvin todennäköiseltä, eli tavoitteessa ollaan! :)

Sitten vielä kymmenen viikon muutos.
Kymmenen viikon muutos on siis ollut sellainen, että paino on tippunut (vain) 1,8kg. Se ei päätä huimaa, mutta en kuitenkaan voi sanoa ettenkö olisi tyytyväinen. Maltillinen tahti takaa sen, että nuo kilot eivät takaisin tule ja samalla sen, että paino lähtee (toivottavasti) nimenomaan sieltä rasvasta!

Vyötäröltä on puolestaan senttejä lähtenyt nyt sellainen 4,5cm! Tuohon olen kyllä tosi tyytyväinen ja sen perusteella voisi jopa tehdä oletusta, että rasvasta nuo kilot ovat pääasiassa lähteneetkin :) Kymmenessä viikossa tuo tarkoittaisi siis hieman vajaan 0,5cm lähtöä viikossa, mihin on oltava tyytyväinen :)
Useinhan myös tehdään sellainen karkea yleistys, että yksi sentti tarkottaisi yhtä rasvakiloa. Toivotaan, että asia on näin minun kohdallani!

Hyvä on siis fiilis, vaikka hidas on tahti. Tiedostin kyllä jo liikkeelle lähtiessä, että nyt ei ole kiire mihinkään ja pääasia on, että koko ajan mennään eteenpäin tai pysytään samassa, eli ei ainakaan mennä taaksepäin!
Huhtikuuhan onkin sitten toinen näistä "loppukirikuukausista", joten wish me luck! :D

Muistakaa muuten heitellä postausideoita, jos niitä herää! Olen ajatellut tehdä pitkästä aikaa ruokapäiväkirjapostauksen jossain välissä, ne kun ovat yleensä tykättyjä :)

Mukavaa ja onnistunutta viikkoa kaikille! <3


4 kommenttia:

  1. Vau, hienoja tuloksia ja ihailtavaa, miten olet jaksanut noudattaa ohjelmaa näin pitkään! Vaikka painossa ei olisikaan suurta muutosta, niin vyötärön mitta kertoo jo paljon enemmän, ja tällainen sopivan maltillinen tahti on varmasti pidemmällä tähtäimellä paras ratkaisu. Myös tuo herkkujen mukana pitäminen kuulostaa hyvältä, eikä ole niin suurta vaaraa ahmimishimoille, kun herkkujen syöminen ei ole kiellettyä.

    Kiva kuulla myös, että treenit sujuvat ja motivaatiota riittää :) Ymmärrettävää, että kehitys hidastuu alun jälkeen, mutta ohjelmanmuutoksilla pääsee taas mukavasti eteenpäin tai saa ainakin hyvää vaihtelua. Itsekin pidän muuten samalla tavoin tuosta lihaskivusta, kun se silloin tuntuu enemmän siltä, että treeni on tehonnut, vaikka toki paljon riippuu myös siitä, mihin on tottunut :D

    Onnea hienoista tuloksista ja temppiä loppukiriin! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suurkiitos kauniista sanoista!<3
      Olet kyllä ihan oikeassa, että juurikin ahmimishimoille tuo herkkujen mukana pitäminen on tehnyt tosi hyvää, eli niitä himoja ei ole ollenkaan tullut. Haha, joku siinä lihaskivussa tosiaan on mikä saa oikein toivomaan sitä! :D
      Ihania sanoja, kiitos Anne!<3 Toivottavasti sinullakin menee hyvin :)

      Poista
  2. Kiva oli lukea kuulumisia ja tuloksiasi. Postausideani sinulle olisi tässä: kerro kohokohtia ja oivalluksia opinnoistasi liikunnan parissa. Olisi mielenkiintoista lukea siitä aiheesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Helzu!
      Onpas kiva idea, toteutan tämän postauksen takuulla! Kiitos kommentista ja hyvästä postausideasta! Hyvää pääsiäistä!:) <3

      Poista

Kiva jos jätät kommenttia, vastaan mahdollisimman pian! :)