keskiviikko 14. maaliskuuta 2018

HEHKU - valmennus: loppuyhteenveto

Moi!

Nonni, kuuden (tai minun tapauksessani kahdeksan) viikon HEHKU - nettivalmennus tuli nyt päätökseensä ja on aika kertoa valmennuksen lopputunnelmat. Tosiaan, valmennus siis kestää normaalisti sen kuusi viikkoa, mutta itse jouduin aikataulujen takia venyttämään sen kaksi viikkoa pidemmäksi. Toki valmennus ei lopu tähän, sillä siihen kuuluu myös neljän kuukauden pääsy kaikkeen valmennusmateriaaliin, eli voin vaikka aloittaa valmennuskokonaisuuden heti uudestaan alusta, tai palata suosikkiharjoituksiini :)
Jos joku teistä ei ole lukenut aikaisempia tekstejäni tästä valmennuksesta ja ne kiinnostavat, niin kirjoitukseni löytyvät näiden linkkien takaa: aloitustunnelmatensimmäinen viikko ja viikot 2-4.

Kun sain mahdollisuuden osallistua HEHKU - nettivalmennukseen, olin todella innoissani! Tutustuin valmennukseen etukäteen ja se lupaili muun muassa vahvempaa keskivartaloa, ryhdikkäämpää olemusta sekä voimakkaampaa, notkeampaa ja kiinteämpää kehoa. Lisäksi mielenkiintoni herätti kuvaus erilaisesta nettivalmennuksesta, jossa treenimuotona hyödynnetään joogaa ja ravitsemuksessa pääpaino on kasvisruuassa.
Valmennuksen kuvaus tuntui puhuttelevan juuri minua ja tarjoavan loistavan mahdollisuuden haastaa itseäni ja kehoani uudenlaisiin juttuihin. Odotukseni valmennusta kohtaan olivat siis todella korkealla ja mielestäni valmennus vastasi lupauksiinsa.



Kerron ensin kokemuksiani valmennuksen treeneistä. Kuten ehkä muistatte aikaisemmista teksteistä, HEHKUssa viikot olivat jaettu erilaisiin viikkoteemoihin. Joka viikko valmennuksen kautta tuli uudet kotona tehtävät harjoitukset, jotka käsittelivät jotakin eri osa - aluetta, esimerkiksi tasapainoa, vahvaa selkää, vahvaa keskivartaloa ja palautumista. Tämä oli ihan mahtava juttu! Siis oikeasti, minua ainakin motivoi tosi paljon se, että joka viikko tuli uudet harjoitukset, jotka harjoittivat eri asioita. Luonnollisesti joistakin harjoituksista tykkäsin enemmän kuin toisista, mutta viikko on sellainen aika, että harjoitukset tuli tehtyä, huolimatta siitä oliko viikkoteema oma suosikki vai ei.
Toistan nähtävästi jokaisessa valmennusta koskevassa postauksessa samaa, mutta minusta oli tosi hieno juttu, että valmennuksen viikkoteemat käsittelivät sellaisia osa - alueita, joita ainakaan minun ei tule yleensä harjoitettua.
Kaikki harjoitukset olivat joogapainotteisia. Itselläni ei tosiaan ollut minkäänlaista joogakokemusta ennen valmennusta ja oli todella mukavaa päästä turvallisesti kotona harjoittelemaan joogan liikkeitä. Juuri kokemuksen puute on saanut minut aina arastelemaan koko lajia, enkä ole uskaltanut mennä esimerkiksi ryhmäliikuntatunneille lajia kokeilemaan, vaikka se olisi kiinnostanut. Osa liikkeistä oli ainakin minulle aloittelijana vähän haastavia, varsinkin alkuun. Välillä ärsytti, jos en saanut liikkeitä tehtyä kuten olisin halunnut. Sitä palkitsevampaa oli kuitenkin huomata edistyvänsä ja sitä edistystähän tuli tosi nopeaa! Kerroin tästä tuossa jälkimmäisessä viikkoraporttipostauksessa, mutta tosiaan huomasin jo yleensä toisella kerralla, kun tein saman harjoituksen, että jaksoinkin tehdä enemmän toistoja kuin aikaisemmin.
Omaksi suosikkiharjoituksekseni nousi ensimmäisen viikon aineenvaihdunnan käynnistävä joogaharjoitus, kolmannen viikon tasapainoharjoitus ja viimeisen viikon joogaa notkeudelle. Kaikki harjoitukset kuitenkin mielestäni vastasivat otsikkoaan ja viikkoteemaansa hyvin.


Sitten hieman ravitsemuspuolesta. HEHKUn tarkoituksena ei siis ollut olla mikään laihdutusvalmennus, vaan tarkoituksena oli saada energiaa ja hyvää oloa kehoon. Valmennuksen alussa tehtiinkin muutamia muutoksia ruokailutottumuksiin, joista pyrittiin pitämään kiinni valmennuksen ajan ja toki sen jälkeenkin. Itse tein lupauksen syödä D - vitamiinitabletin joka päivä ja lisätä kala - ja kasvisruokien syömistä. Molemmat lupaukset pidin! Jälleen tulee toistoa, mutta en siis ole oikeastaan koskaan syönyt kasvisruokaa ja kalaruokienkin syöminen on harvinaisempaa. Valmennuksen aikana oikeasti tsemppasin tässä ja maistoin uusia makuja ja reseptejä rohkeammin. Myönnetään, että enemmänkin kasvisruokia olisi voinut maistella. Kuitenkin mielestäni todella positiivista oli se, että ainakin tässä vaiheessa tuntuu siltä, että kala- ja kasvisruokien lisääminen jää ruokavaliooni pysyväksi asiaksi. Esimerkiksi tällä viikolla tein nyhtökaurakastikkeen pastalle, mitä en olisi vielä ennen valmennusta uskonut tekeväni! Tuskin olisin ilman valmennusta ottanut projektiksi tätä ja olen todella iloinen, että otin! Edelleen olen kasvisruokien laitossa aloittelija, enkä ole ainakaan vielä osannut tehdä mitään superhyvää ruokaa kasvisproteiinin lähteistä. En kuitenkaan aio luovuttaa ja haluan kokeilla paljon erilaisia kasvisruokareseptejä ja kasvisproteiinin lähteitä. Pikkuhiljaa...


Kuusi viikkoa on suhteellisen lyhyt aika, mutta huomasin konkreettisia muutoksia valmennuksen aikana! Kerroinkin aikaisemmin, että alaselkävaivani helpottuivat valmennuksen myötä! Tämä olikin yksi toiveistani, kun valmennuksen aloitin. Tiesin alaselkävaivojeni liittyvän heikkoihin syviin vatsalihaksiin ja kireisiin lihaksiin. Ajattelin, että HEHKU voisi auttaa syvien vatsalihasten vahvistamisessa ja kireiden lihaksien kanssa. Selkeästi näihin tuli helpotusta, kun aikaisemmin kuntosalilla haitannut vaiva lieveni ja osittain jopa poistui kokonaan! Myös aikaisemmin mainittu kala- ja kasvisruokaan huomion kiinnittäminen oli minulle valmennuksen konkreettinen anti.
Itselleni on edelleen hieman haastavaa innostua rauhallisemmista harjoituksista, koska kuulun siihen porukkaan, jonka mielestä harjoituksessa pitäisi hiki virrata ja hengitys kiihtyä. Tässä tosin jälleen yksi asia, miksi valmennus sopi minulle niin hyvin, sain uudenlaista harjoitusta keholleni!
Rehellisyyden nimissä olisin voinut panostaa valmennukseen enemmän, varsinkin sen viimeiset viikot. Ensimmäisten viikkojen harjoituksia tein useammin kuin kahden viimeisen, enkä oikein osaa sanoa mistä se johtui. Aion kuitenkin jatkaa valmennuksen treenien tekemistä ja keskittyä enemmän noihin loppupään harjoituksiin, jotka jäivät nyt vähän vähemmälle. Aloitin tosiaan samoihin aikoihin HEHKUn kanssa myös oman projektini, johon kuului siis treeniohjelman ja ruokavalion noudattaminen. Harmi, että näiden aloittaminen osui päällekäin, sillä oli tietenkin vaikeampaa keskittyä molempiin yhtä aikaa. Kumpikaan ei kuitenkaan sulkenut toistaan pois, vaan pikemminkin HEHKU ja itse laatimani ohjelmat tukivat toisiaan.

Loppuun olen vielä kerännyt valmennuksesta omasta mielestäni plussat ja miinukset hieman selkeämpään muotoon :)

+ Tuli harjoitettua sellaisia ominaisuuksia ja lihaksia, joita harvemmin muuten harjoittaa (esim. tasapaino)
+ Kaikki harjoitukset olivat helppoja tehdä kotona, eivätkä ne vieneet liikaa aikaa
+ Harjoituksen kestoa pysty halutessaan lisäämään
+ Kehitys oli (ainakin näin aloittelijalla) todella nopeaa, jo viikossa huomasi harjoitettavien ominaisuuksien paranevan ja liikkeiden helpottavan
+ Kasvisruokailuun kannustaminen ja kasvisreseptit
+ Oikeasti erilainen nettivalmennus, kuten lupaa
+ Mukava valmentaja, johon oli mahdollisuus olla yhteydessä valmennuksen aikana sähköpostin tai valmennuksen kommenttikentän välityksellä
+ Alku- ja lopputestit, joiden kautta oman kehityksen voi konkreettisesti huomata
+ Mielestäni valmennus vastasi kuvaustaan


- Olisin kaipaillut vielä enemmän reseptejä
- Jotkut liikkeet olivat (ainakin minulle ja minun liikkuvuudelleni) haastavia
- Joidenkin liikkeiden toistuminen eri harjoitusviikoilla (tämä voi olla ja onkin tosin hyvä asia kehityksen kannalta)
- Lopputesteissä edellisiä tuloksia ei näkynyt, tai en itse ainakaan löytänyt niitä (onneksi olin itse merkannut tulokset itselleni ylös)

Loppuyhteenvetona voisi kyllä sanoa, että valmennus oli todella positiivisesti yllättävä ja mukava kokemus. Yllättävä siksi, että en oikein tiennyt mitä odottaa ja pelkäsin hieman tuota jooga - osuutta, koska minulla ei ollut siitä minkäänlaista kokemusta. Olen edelleen sitä mieltä, että jooga ei ole minulle se "ykköslaji", mutta oli erittäin mukavaa päästä tutustumaan tähän lajiin. Valmennuksen rohkaisemana voisin myös hyvin kuvitella uskaltautuvani ihan joogatunnille joskus, mitä en ole aikaisemmin uskaltanut edes ajatella!
Huomasin myös, että joogalla olisi minulle ja minun selkävaivoilleni ja huonolle liikkuvuudelleni paljon annettavaa. Aion jatkaa harjoitusten tekoa tulevien neljän kuukauden aikana, etenkin omia suosikkiharjoitusiani!

Valtava kiitos siis Diwellolle, joka mahdollisti minulle tämän valmennuksen! <3 Valmennus on siis saatu blogin kautta, mutta mielipiteet ovat omiani ja kirjoitan valmennuksesta täysin vapaaehtoisesti.

4 kommenttia:

  1. Vau, kiva yhteenveto valmennuksesta ja onnittelut hyvistä tuloksista ja siitä, että jaksoit suorittaa koko valmennuksen! Tuollaiset yksin suoritettavat valmennukset vaativat aika paljon päättäväisyyttä, että se tulee oikeasti toteutettua, joten hienoa, että jaksoit loppuun asti :)

    Myös tulokset kuulostivat erittäin hyviltä. Itsekin olen huomannut joogan kanssa, että se todella vaatii harjoittelua. Kun kävin ensimmäisillä tunneilla viime syksynä, liikkeet tuntuivat aluksi hankalilta, enkä meinannut pysyä perässä, mutta nyt on mukava huomata, että ne alkavat jo mennä sujuvammin ja jaksaa paremmin. Toivottavasti sinäkin uskaltaudut kokeilemaan joogatunteja, jos yhtään kiinnostaa :)

    Kiva kuulla myös ravitsemuspuolesta ja sen muutoksesta. Jos muuten haluaa lisätietoa kasvisruokavaliosta ja hyviä reseptejä, niin suosittelen vegeenihaasteeseen osallistumista. Sivulta vegaanihaaste.fi löytyy lisätietoa, ja osallistumalla saa kuukauden ajan joka päivä sähköpostiviestin, jossa on tietoa ja reseptejä, ja halutessaan voi valita myös tuutorin, jolta voi kysellä lisäneuvoja. Tämä ei siis edellytä täydellistä vegeeniruokavaliota, vaan mukaan voi lähteä vaikka ihan reseptien takia. Itse olin mukana tammikuussa, joka oli "virallinen" vegaanihaasteen kuukausi, mutta sama juttu toimii käsittääkseni ympäri vuoden. Itsekään en elänyt täysin vegaanina, mutta se antoi kuitenkin lisätietoa ja intoa vegaanisempaa elämään. (Anteeksi pitkä "mainostus", mutta tarkoitus oli lähinnä toimia vinkkinä, jos kasvisruokavalio kiinnostaa :D)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitoksia Anne!<3
      Lohduttavaa, että en ole ainoa joka koki liikkeet alkuun hankalana. Täytyy tosiaan antaa joogalle enemmän tilaisuuksia, se on varmasti todella hyväksi keholle ja mukavaa kun siihen oppii ja tottuu :) Yritän uskaltautua joogatunteihin, tämä kommenttisi jo kannusti sinne! :)
      Voi, kiitos kovasti vinkkejä! Tämä onkin juuri blogin pitämisessä paras puoli, että voi jakaa kokemuksia ja vinkkejä eri asioihin liittyen! Muistelenkin nyt, että eräs ystäväni olikin tammikuussa tuossa haasteessa mukana ja tuolloin ymmärsin sen kestävän vain tammikuun ja vaativan täyttä vegaanisuutta. Mukava siis kuulla tästä mahdollisuudesta liittyä mukaan myös muulloin kuin tammikuussa ja että täyttä vegaanisuutta ei ole pakko haasteen puitteissa toteuttaa.
      Kiitos siis mahtavasta kommentista ja hyvistä vinkeistä! <3

      Poista
  2. Kiitos sinulle taas ihanasta vastauksesta! <3
    Suosittelen kyllä lämpimästi tuohon vegaanihaasteeseen osallistumista! Se ei tosiaan vaadi mitään muuta kuin nimen ja sähköpostiosoitteen täyttämistä lomakkeeseen, jotta uutiskirje tulee perille. Haastetta voi siis toteuttaa ihan oman mielen mukaan ja mukaan voi lähteä vaikka vain uutiskirjeiden vuoksi ja pitäisi onnistua kyllä ihan ympäri vuoden :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. <3
      Kuulostaa kyllä kivalta! Pidän tämän ehdottomasti mielessä! Kiitos vielä vinkistä :)

      Poista

Kiva jos jätät kommenttia, vastaan mahdollisimman pian! :)