tiistai 6. helmikuuta 2018

Kolme viikkoa dieettiä takana!

Ihan ensimmäiseksi pyydän anteeksi yhtäkkistä hiljentymistäni! En oikeastaan edes tiedä, miksi ei ole ollut fiilistä rustailla tänne. Uskon, että suurin syy on se, että joudun nyt opiskelujen puitteissa olemaan pitkiä päiviä tietokoneen ääressä ja siten vapaa-ajalla tekee mieli pysyä kaukana tästä laitteesta. Harvinaista on kyllä ollut, että minulla ei ole ollut samanlaista "kirjoitusmieltä" kuin aikaisemmin. Nyt kuitenkin tekstiä tulee senkin edestä! :D
Mennään siis pidemmistä selittelyistä suoraan asiaan. Luonnollisesti kerrottavaa on tauon jälkeen jonkun verran, joten mistähän sitä aloittaisi? Jos totta puhutaan, kirjoitin tämän postauksen eilen illalla melkein valmiiksi, mutta onneksi en vielä julkaissut, koska sisältöön tuli muutosta tämän päivän jälkeen. Siitä kohta lisää.




Aloitetaan ruokavaliokuulumisista!

Nyt olen noudattanut ruokavaliotani tasan kolme viikkoa. Eilen tämän tajutessani olin aika yllättynyt, koska aika on tavallaan tuntunut pidemmältä. Nyt vasta nimittäin laskin, kauanko sitä todellisuudessa onkaan oltu dieetillä. Ruokavalion noudattaminen on tähän asti sujunut hyvin ja ollut yllättävän helppoa. Suurin syy on varmaan se, että toisin kuin dieetti - sanasta voisi olettaa, niin minullahan tosiaan ruokamäärät nousivat, koska aikaisemmin söin aivan liian vähän. Olen huomannut kyllä jaksamisessa ja energiatasossa eroa hyvään suuntaan ja ainakin minusta tuntuu, että kehoni voi nyt paremmin.
Olen jo tehnyt pientä karsintaa hiilareista, koska tulin siihen tulokseen, että tuo ruokamäärä oli tässä vaiheessa kuitenkin hieman liikaa. Varmasti kroppa olisi tottunut, mutta nyt, kun olen jättänyt toiselta pääruualta hiilarinlähteen pois, olen huomannut oloni parantuneen. Koko ajan ei ole sellainen liian täysi olo, vaan juuri sopiva.
Tämä kolmen viikon jakso on sisältänyt aika paljon "poikkeuspäiviä". Toissaviikolla minulla oli kolme päivää, jolloin oli "pakko" herkutella. Edelleen sosiaaliset suhteet menevät tämän projektin edelle, joten siinä mielessä ei haittaa yhtään. Pienen pientä katkeruutta koen siitä, että painoni oli tippunut ihan hyvin sinne toissaviikon alkuun mennessä, mutta sitten parin herkuttelun jälkeen (en oikeasti syönyt mitenkään yli!) paino nousi, eikä ole enää pudonnut takaisin. Olen viikonloppuisin kyllä sallinut itselleni annoksen jäätelöä, mutta ei senkään pitäisi juuri vaikuttaa. Okei, mennään tähän painoasiaan kohta tarkemmin, koska siitä on pakko avautua erikseen.
Hassua, miten yksi päivä voi muuttaa tämänkin koko tekstin suunnan. Eilen kirjoittamassani tekstissä kirjoitin, miten hyvä fiilis minulla on ruokavalion suhteen ja miten hyvin menee. Nyt, kohta selviävistä syistä oloni ei ole aivan yhtä optimistinen. Silti, jos kirjoittaisin huomenna tai ylihuomenna tästä, niin fiilis saattaisi taas olla yhtä hyvä kuin eilen. Niin se mieli vaihtelee :D Halusin kuitenkin päivittää tämän postauksen tämän päivän fiiliksiin!

Aamupalaa

Treenikuulumiset seuraavaksi. Nämä ovatkin ne parhaat!
Vielä muistutuksen vuoksi pääasia tässä ruokavaliossani oli juurikin se treenitulosten parantaminen. Ensimmäinen viikko meni uuteen ohjelmaan totutellessa ja aloituspainoja valitessa. Viime viikolla alkoi löytyä ne oikeat painot hiljalleen ja omat voimatasot alkavat hahmottua.
Voin onnekseni ilmoittaa, että jok'ikisessä liikkeessä treenipainot ovat nousseet! Sellaisetkin liikket, joissa yleensä junnaan (esimerkiksi penkkipunnerrus) on yhtäkkiä mennyt eteenpäin! Ihan mahtavaa ja todella kannustaa jatkamaan :)
Edelleen joissakin liikkeissä on paljon lisävaraa painoissa, mutta teen jo nyt isommilla painoilla kuin vuosiin. 2015 kesällä olin personal trainerin valmennuksessa ja silloin voimatasoni olivat hetkellisesti näillä tasoilla, jopa hieman korkeammalla. Nyt alan olemaan kuitenkin melko samoissa treenipainoissa ja parin viikon päästä olen aivan varma, että saan uudet ennätykset monessakin liikkeessä. En voi edes sanoin kuvailla, miten mahtava fiilis minulla on tästä. Olen niin pitkään halunnut treenitulosten nousevan, mutta liian niukan ruokavalion takia junnasin jopa pari vuotta samoissa painoissa! Tässä vaiheessa toki tulosten nouseminen joissakin liikkeissä kertoo parantuneesta hermotuksesta. Silti, oli syy mikä hyvänsä, olen tyytyväinen!
Myös aerobisessa liikunnassa huomaan kunnon parantuneen, vaikka sitä en niin paljoa viime vuosina olekaan tehnyt. Kävin esimerkiksi hiihtolenkillä ja hiihdin 12 kilometriä, vaikka luisteluhiihtotyylini ei ole mikään huippu. Olin tosi ylpeä itsestäni :)

Motivaatiosta vielä (melkein) viimeiseksi!
Tosiaan, tämänkin kohdan kirjoitan uusiksi, koska toisin kuin eilen, motivaationi on tänään ollut koetuksella. Tavallaan olikin jo aikakin, koska melko helpolla on tähän asti homma mennyt. Otin tänään kolmen viikon edistysmittaukset. Ja ei mitään! Ei yhtään mitään. Painon jumittamisen ymmärrän täysin, koska treenitulokset nousevat, niin tottakai se painokin nousee tai pysyy ainakin samana. Mutta se, ettei vyötäröltä ole nyt lähtenyt yhtään mitään, peilikuva näyttää menneen taaksepäin ja samaan aikaan painokin on edelleen melkein kahden viikon takaisesta pienestä herkuttelusta korkeammalla. Olen ottanut toki myös välimittoja ja välillä mitta on näyttänyt, että olisi 2cm lähtenyt. En tuosta voi kuitenkaan olla ihan varma, kun itse ottaa mittoja. Tästä syystä tänään menin kauppaan ja ostin vähän herkkuja. Kyllähän dieetillä aina motivaatio heittelee ja välillä tulee tasannevaiheita. Ja olen kyllä koko ajan tiennyt, että tämä on todella hidas projekti, mutta jos kolmessa viikossa ei tapahdu mitään, niin alkaa kyllä ottaa päähän. Nyt harkitsenkin, kiristänkö jo tässä vaiheessa hieman ruokavaliota tai lisäänkö aerobista, sillä joku selvästi nyt mättää. Tottakai kun normaalipainossa painoa pudotetaan, on edistys hidasta ja vaatii tarkkaa suunnittelua. En silti haluaisi ajatella, että esimerkiksi se jäätelöannos viikonloppuisin olisi kielletty, sillä elämäntapaahan tässä opetellaan, enkä halua mitään uutta versiota syömishäiriöstä. Valitan, että tulin nyt valittamaan eilisen iloisemman postauksen sijaan :D Olen aika varma, että tämä pettymys on vain hetkellinen, sillä jo pelkästään tätä kirjoittaessani tulee sellainen olo, että ei minun pitäisi vielä tästä hermostua, sen verran alussa vielä ollaan :)
Maistoin tofua ekaa kertaa!

Pikaiset kuulumiset vielä HEHKU - valmennuksesta! Viime viikko, jonka teemana oli tasapaino jäi minulta kokonaan tekemättä. Teen sen siis tällä viikolla, eli olen nyt yhden viikon perässä valmennusaikataulusta. Mutta se ei varmaankaan haittaa :) Toisen viikon teema, keskivartalo oli minulle haastava, kuten osasin odottaakin. Huomasin hieman vältteleväni tuon ohjelman tekemistä juurikin siksi, että jostain syystä en vaan yhtään tykkää vatsalihasten treenaamisesta! Tein varsinaisella viikolla tuon vatsaohjelman kerran ja eilen toisen kerran. En aio päästää itseäni näin helpolla ja tästä syystä aionkin tehdä tuota vatsalihasohjelmaa vielä jatkossakin. Ja kuten sanottu ruokavalio - osiossa, lisäsin kalan ja kasvisruokien syöntiä (etenkin kalan). Kirjoittelen jossain välissä valmennuksesta tarkemmin, tässä tällaiset pikakuulumiset :)

Tähän loppuun oli tarkoitus tulla vielä hieman tuloksia kolmen viikon ajalta. No, nyt sattuneista syistä niitä ei tule... Mutta kenties ensi viikolla! :)

Tällaista tänne kuuluu. Yritän nyt vähän skarpata ja kirjoitella useammin, ettei tulisi tällaisia kilometripostauksia sitten yhtäkkiä. Mitä teille kuuluu?:)

2 kommenttia:

  1. Moikka!

    Kiva kuulla kuulumisia pitkästä aikaa, ja vaikka tänään motivaatio olisikin ollut koetuksella, niin ainakin näin ulkopuolisesta näkökulmasta kokonaisuus vaikutti todella hyvältä :) Ihailtavaa, että olet onnistunut noudattamaan ruokavaliota jo kolme viikkoa - ainakin itselleni se kuulostaa jo pitkältä ajalta, koska yleensä mahdolliset suunnitelmat kaatuvat tai jäävät toteuttamatta jo seuraavana päivänä. Kiva kuulla myös, että se on tuntunut myös jaksamisessa ja treenituloksissa! Se onkin juuri parasta, kun huomaa jaksavansa paremmin ja tulokset nousevat :) Itsekin nautin salilla käymisestä eniten silloin, kun tulokset nousivat ja toisaalta se myös kannusti syömään paremmin, kun halusi kehittyä. Yhdessä vaiheessa sitten tulokset sitten taas romahtivat ihan reilusti alaspäin, kun syömishäiriön kanssa meni huonompaan suuntaan ja söin vähemmän, eli tässäkin yksi todellinen esimerkki siitä riittävästi syömisen merkityksestä. Tällä hetkellä en ole lähelläkään parhaita voimatasoja, enkä niitä edes varsinaisesti tavoittele, mutta yritän kuitenkin pitää edes jonkinlaista kuntoa yllä ja myös syödä sen mukaan.

    Toivottavasti tämän päivän fiilikset eivät lannista liikaa, koska kokonaisuus vaikuttaa kuitenkin erittäin hyvältä ja muutenkin sinulla on edelleen asenne kohdallaan! :)

    Ainiin, eikä pieni pidempi tauko haittaa mitään - pääasia, että kirjoitusinto säilyy, eikä tunnu siltä, että pitäisi yrittää kirjoittaa jotain väkisin.

    Intoa edelleen treeneihin ja ruokavalion kanssa! Toivottavasti huomenna fiilikset ovat taas paremmat <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Anne! Mukava kuulla sinunkin kuulumisiasi pitkästä aikaa :)
      Kiitoksia ihanan kannustavasta kommentista!<3 Näin yön yli nukuttuani alkaa fiilis olla taas paljon toiveikkaampi, jospa tästä joskus jotain tulee! :D
      Pystyn kyllä hyvin allekirjoittamaan tuon, että kun tulokset nousevat, niin tekee mieli syödä enemmän kehityksen maksioimiseksi. Mutta samoin tunnistan myös tuon, että jos syömisen kanssa menee huonommin niin ei samalla tavalla huvita eikä jaksa harjoitella. Eikä toki niiden treenitulosten tarvitsekaan olla se päämäärä, tuo kunnon ylläpitäminen on erinomainen juttu myös :) Toivottavasti sinulla menee kuitenkin nyt syömisten kanssa paremmin!

      Ja olet kyllä ihan oikeassa, mieluummin sitä pitää taukoa kuin yrittää kirjoittaa väkisin :)
      Mukavaa, että kommentoit! Kiitos paljon siitä!<3 Ja oikein mukavaa viikkoa sinne ja intoa treeneihin myös! :)

      Poista

Kiva jos jätät kommenttia, vastaan mahdollisimman pian! :)