sunnuntai 18. helmikuuta 2018

HEHKU - valmennus, viikot 2-4

Noniin, HEHKU - valmennus on nyt jo yli puolen välin, joten kerrotaanpas jälleen hieman kuulumisia valmennuksen osalta :)
Oikeasti minulla olisi nyt viides viikko ohi ja viimeinen viikko starttaisi, mutta jäin yhden viikon valmennuksen aikataulusta jälkeen kiireiden takia. En halua suorittaa yhtäkään viikkoa niin, että tekisin harjoituksen vain yhden kerran, joten mieluummin venytän valmennusta viikon eteenpäin. Toisella viikolla valmennuksen teemana oli vahvempi keskivartalo, kolmannella tasapaino ja neljännellä palautuminen. Erittäin hyviä ja ainakin minulle tarpeellisia teemoja kaikki.

pixabay.com
Kuten arvelinkin, keskivartaloviikko, eli toinen viikko oli minulle haastava. Vatsalihakset ovat ikuinen heikkouteni ja (ilmeisesti) kiristävien alavartalon lihaksien vuoksi alaselkääni särkee vatsalihasliikkeiden yhteydessä. Tein kuitenkin harjoitukset parhaani mukaan. Mielestäni viikon harjoituksessa oli mukavia liikkeitä, joten haastavuudesta huolimatta tykkäsin kyllä viikon teemasta. Tein vatsalihasharjoituksen yhteensä kolme kertaa. Vatsalihaksia on treenattu myös muiden harjoitusten yhteydessä, mikä on ollut todella hyvä. Kerron loppuun vielä muutamia konkreettisia havaintoja ja ne ovat yhteydessä juurikin vatsalihasten harjoittaiseen.

Kolmas viikko oli tosiaan tasapainoa kehittävä teemaltaan. Tasapaino on sellainen ominaisuus, jota harvemmin tulee tietoisesti harjoitettua. Sen vuoksi olinkin erittäin iloisesti yllättynyt, kun tällainen harjoitus oli luvassa. Tasapainoharjoitus oli hyvää harjoitusta myös keskittymiskyvylle. Jos totta puhutaan, niin tasapainoharjoitus nousi omaksi suosikkiharjoituksekseni näistä HEHKUn treeneistä. Tykkäsin tehdä harjoituksen ja teinkin sen viikolla kolme kertaa.
Varsinaisen tasapainoharjoituksen lisäksi kolmannen viikon parhaaksi jutuksi osoittautui rentouttava hengitysharjoitus! Kuinka sattuikaan hyvään aikaan, sillä juuri tuon kolmannen viikon kärsin univaikeuksista. Olin ilmeisesti niin stressaantunut, että illalla nukkumisen sijaan pyörin tuntikaupalla sängyssä. Tämän myötä on ollut vaikeaa myöskään päiväsaikaan keskittyä tai rauhoittua ja kaikki on ärsyttänyt!
pixabay.com
En ole koskaan tehnyt mitään hengitysharjoituksia, mutta tästä huomasin kyllä tehon ihan heti! Kun olin tehnyt harjoituksen, mieleni tuntui heti virkeämmältä ja paremmalta. Voi olla, että osittain kyse oli myös lumevaikutuksesta, kun oikein tunnustelee omaa vointiaan. Silti, sattui erittäin hyvään aikaan tällainen harjoitus ja on kiva, että valmennuksen harjoitukset eivät ole pelkästään fyysisiä harjoitteita. Nyt stressi on onneksi jo helpottanut, mutta tulevaisuudessakin aion tehdä tuota harjoitusta tarvittaessa.

Neljäs viikko, eli kulunut viikko oli teemaltaan palautuminen. Tämä tuli minulle hieman huonoon aikaan, koska viime viikko oli itselläni lepoviikko salitreeneistä, joten nämä harjoitukset olisivat sopineet tuohon saumaan erinomaisesti. Ei se kuitenkaan haitannut, koska palautuminen on kuitenkin tärkeä teema aina. Myös palautuminen on sellainen asia, mitä tulee harvoin tehtyä tietoisesti.

Ruokailuissa olen kyllä pitänyt lupauksistani aika hyvin kiinni! Olen selkeästi lisännyt kalaruokien syömistä! Olen myös syönyt joka päivä D - vitamiinin, kuten lupasin. Myönnetään, että se kasvisruoka on edelleen yhtä harvinaista täällä, mutta kyllä tämä tästä! Tällä hetkellä suurin ongelma on ollut hinta, kasviruoka kun vaikuttaa olevan hyvin kallista. Ainakin kasvipohjainen proteiini siis. Näin opiskelijabudjetilla pyrin kuitenkin valitsemaan edullisia vaihtoehtoja. Korjatkaa jos olen väärässä ja tiedätte joitakin halvempia proteiininlähteitä! :)



Nyt, kun suurempi osa valmennuksesta on takana kuin edessä, voin todettä että tähän asti olen ollut valmennukseen erittäin tyytyväinen! Itselläni olisi ehkä parantamisen varaa ja voisin tehdä harjoituksia joka viikolla sen kolme kertaa. Aion ehdottomasti jatkaa harjoituksia tämän kuuden viikon valmennusjakson jälkeenkin.
Parasta mielestäni on ollut se, että olen huomannut kehityksen niin selvästi! Vaikka tekisin harjoitusta vain sen kaksi kertaa, niin jo toisella kerralla olen yleensä jaksanut liikettä kuin liikettä jo paljon paremmin ja jos olen tehnyt jonkun harjoituksen sen kolme kertaa, niin tulos on jälleen parantunut! Itseäni motivoi todella paljon tällaiset huomiot :)
Toinen huomio on ollut se, että alaselkäni ei ole kipeytynyt lainkaan kuntosalilla sen jälkeen kun olen aloittanut valmennuksen. Uskon, että vatsalihasten vahvistumisella on tässä iso rooli. Aikaisemmin ongelmani oli, että etenkin monissa alavartaloa kehittävissä liikkeissä alaselkääni särkee niin kovasti, että joudun tekemään vain pienillä painoilla. Aivan yhtäkkiä hoksasin, ettei selkääni ole enää sattunut ja samalla sarjapainotkin ovat nousseet! Ihan mahtavaa ja tällaista tulosta salaa toivoinkin tästä valmennuksesta. En kuitenkaan jaksanut uskoa, että vielä näin lyhyt aika tekisi muutosta, mutta näköjään olin väärässä :)

Seuraavat valmennuskuulumiset kerronkin sitten, kun tämä kuuden viikon valmennus on ohi :) Sitten kerron vielä havaintoja ja ajatuksia tarkemmin. Tulevina viikkoina teemoina ovat vahvempi selkä ja notkeus! Ja tosiaan, valmennus on saatu blogin kautta, mutta edelleen mielipiteet ovat omiani.

10 kommenttia:

  1. Monipuolisesti kerroit valmennuksen vaiheista ja fiiliksistä. Tämä valmennus tuntuu eroavan hyvin paljon muista markkinoilla olevista valmennuksista. Kiva seurata edistymistä ja kuulumisia omakohtaisen blogin kautta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpas mukava kuulla että tuli monipuolista tietoa valmennuksesta ja fiiliksistä :) Ihan totta, tämä ei tosiaan ole ihan perinteinen nettivalmennus, mikä on minusta erittäin hyvä juttu! Mahtava kuulla että on kiva seurata tätä kautta. Tykkään kyllä itsekin seurailla blogien kautta erilaisia valmennuksia ja projekteja. Kiitos kommentista Helzu! <3

      Poista
  2. Kivoja tekstejä ollut Hehku valmennuksista ja monipuolisesti kerrottu. Tykkään! Samaa mieltä kuin Helzu että kyseinen valmennus tuntuu eroavan muista valmennuksista, mielenkiintoiselta kuulostaa!
    Itsekin täällä yrittänyt lisätä kasvisruokia ruokavalioon :) Tänään tein Nyhtökaurasta kastikkeen (resepti blogissani), ostin sen tarjouksessa Lidlistä. Jos pystyt niin käy Lidlissä ostoksilla, siellä välillä tarjouksia tofusta, Nyhtökaurasta ja Härkäpavusta. Siellä on myös oma sarja kasvisruoka eineksistä, jotka mielestäni edullisempia kuin muualla. Ravintoarvoja en ole vielä tutkinut niistä.
    Utelias kysyy mitä teit Tofusta?
    -Laura-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla, kiitos!! :) Kuten tuossa Helzulle vastasinkin, niin on kyllä tosiaan erilainen nettivalmennus kyseessä ja nimenomaan hyvällä tapaa erilainen! Tosi mukavaa kuulla että valmennuksesta kiinnostaa lukea! :)
      Olenkin ollut huomaavinani blogistasi että olet lisännyt kasvisruokien syömistä! Tarkoituksena olikin napata blogistasi reseptiä testiin!:D Mahtava vinkki, miksen ole edes ajatellut tuota Lidliä! Kiitoksia ideasta!:) Tofusta tein tylsänä vain nuudeliwokkia, eli paistoin nuudelien ja herne-maissi-porkkanan kanssa tofun... Olisi kiva osata tehdä siitä jotain muutakin! :D Kiitos kommentista Laura!<3

      Poista
  3. Samoja sanoja kuin edellisissä kommenteissa, eli kiva kuulla valmennuskuulumisia ja kuulostaa kiinnostavalta ja mukavan monipuoliselta :) Varsinkin tuo tasapaino-teema kuulosti hauskalta ja hienoa myös, että palautuminenkin on huomioitu erikseen, ja se tekee varmasti hyvää, vaikka sattuikin lepoviikon perään, mutta toivottavasti tulee sitten palauduttua oikein kunnolla :D

    Hyviä huomioita muutenkin valmennuksen vaikutuksista, ja erityisesti tuo vatsalihasten vahvistumisen vaikutus muuhun oli todella hyvä pointti! Sitä ei tule ehkä heti ajatelleeksi, mutta näin se varmasti vaikuttaa, ja erityisesti mukava huomio, jos sen myötä myös tulokset paranevat :)

    Tuo kasvisruoan ja erityisesti proteiinin kalleus on kyllä ikävää ja itsekin on tullut harmiteltua usein samaa. Härkis ja nyhtökaura olisivat kyllä hyviä proteiinin lähteitä, mutta normaalihintaisina sen verran kalliita, etten itsekään viitsi ostaa, vaikka muuten niistä pidänkin. Täällä on onneksi välillä ollut hyviä tarjouksia niistä, joten silloin on päässyt nauttimaan niistä, mutta muuten jää yleensä ostamatta. Itse olen tykännyt myös kuivatuista (ja miedosti suolatuista) härkäpapu- ja soijapähkinöistä, joita löyty pähkinähyllyltä, ja niissäkin on hyvin proteiinia (34-38g/100g) ja ne toimivat hyvin napostelusyötävinä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kyllä niin mukava kuulla että postaus kiinnosti! :)
      On kyllä ollut mukavaa, että tässä valmennuksessa on sellaisia teemoja, joita ei välttämättä muuten tule välttämättä harjoitettua, kuten juurikin tuo tasapaino ja palautuminen :)
      Ja kuten sanoitkin tuosta vatsalihasten vahvistumisesta, niin ei sitä tosiaan tule välttämättä ajatelleekis. Joogassa varsinkin, kun harjoitetaan pääasiassa syviä vatsalihaksia, niin välttämättä ei edes huomaa miten ne vahvistuvat!

      Kiva että en ole yksin ajatuksieni kanssa ja kasvisproteiini on aika hintavaa. Täytynee itsekin alkaa etsiä tarjouksia että raaskii ostaa! Toki silloin tällöin voi "investoida" kasvisruokaan, mutta jos jatkuvasti syö esimerkiksi juuri härkistä tai nyhtökauraa, niin ainakaan näin opiskelijana häviää rahat aika vauhtia :( Kiitos vinkistä, pitääpä ottaa testiin nuo pähkinät!
      Kiitos kommentista Anne!<3

      Poista
  4. Kiva kuulla kokemuksia valmennuksesta :) Itselläni on erilaisia kokemuksia kasviproteiinien hinnoista. Toki härkis ja nyhtökaura on kallista, mutta esim. soijaa ja muita papuja saa halvalla.
    Nimimerkillä nykyisin en lihaa hirveämmin edes raaski ostaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpas tosi mukava kuulla että kiinnostaa! :) Tosiaan, vaikuttaa siltä että en vain ole osannut katsoa oikeita tuotteita! Huomaa, että ei ole juuri kasviruuasta kokemusta kun ei osaa ajatella muita kuin juuri härkistä ja nyhtökauraa proteiininlähteinä! :D Kiitos vinkistä ja kommentista! Suuntaan seuraavalla kerralla kaupassa etsimään soijaa ja papuja! :)

      Poista
  5. Soijarouhe ja pavut on halpoja ja terveellisiä! Soijarouhetta söin itse paljon opiskelija-aikoina, sitä voi käyttää kaikenlaisiin jauheliharesepteihin. Makuun tottumiseen auttaa, että maustaa kunnolla ja paistaa sitä pannulla riittävän pitkään. Ja aluksi voi vaikka "jatkaa" jauhelihaa sillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kyllä mahtavaa, että tätä kautta saa hyviä vinkkejä! Tuossa aikaisempaan kommenttiin vastasinkin, että en ole edes hoksannut, miten paljon niitä proteiininlähteitä todellisuudessa onkaan! Kiitos vinkistä, tosi hyvä idea alkuun totutella makuun tuolla tavalla, muuten voisi olla että näin "valikoivana syöjänä" olisi muuten soijakokemus saattanut jäädä lyhyeen! Kiitoksia kommentista Katarimaria! :)

      Poista

Kiva jos jätät kommenttia, vastaan mahdollisimman pian! :)