torstai 8. helmikuuta 2018

20 x (dieetille sopivaa) arkiruokaa!

Moikka!

Onpas mukavaa olla taas blogin äärellä vähän säännöllisemmin.
Tähän postaukseen sain idean Lennulta, joka pari postausta taaksepäin kyseli kommenteissa syömistäni arkiruoista. Tästäpä tulikin mieleeni, että samalla tavalla kuin itse aina jumittaa ja syö samoja ruokia, voi olla että saisin ideoita jonkun toisen ihan perusruokailuista ja toisinpäin.
Tarkoitus ei siis todellakaan ole keksiä pyörää uudelleen, tai jakaa eksoottisia reseptejä. Tässä postauksessa esittelen ne kaikista tavallisimmat ruuat mitä itse tykkään syödä näin dieetillä ja miksei muulloinkin! Toivottavasti edes joku/jotkut ruuista ovat sellaisia, joista saatte ideoita omaan arkiruokailuun :)
Postauksen ruuat ovat siis kaikki erinomaisia dieettiruokia, koska ne eivät sisällä siis ylimääräisiä juustoja, kastikkeita tai öljyjä. Käytän kyllä ketsuppia ja kevyitä kastikkeita välillä, mutta yleensä lautaselta löytyy ihan vaan proteiinin lähde ja hiilihydraatin lähde. Samalla tässä voi siis tulla jollekin ideoita oman dieetin ruokiin, sillä tiedän että joillakin teistä on omia projekteja käynnissä myös :). Kaikille ruuille yhteistä on, että ne ovat helppoja ja nopeita.
Itse kyllästyn helposti ruokiin, joten yritän vaihdella paljon syömisiäni ja kokeilla uutta. Tässä siis joitakin omia perusreseptejäni ja -ruokiani. Kaikista ei löydy kuvia valitettavasti. En myöskään kummempia ohjeita kirjoittele, nämä ovat sen verran helppoja ja simppeleitä ruokia. Suurimpaan osaan paistoajat yms löytyvät pakettien kyljistä :)

Jauheliha - kaalivuoka


Nam, tämä on niin herkkua!! Ja kevyttä. Kaali paistetaan pannulla (tai usemmilla pannuilla yhtä aikaa) vedessä ja yhdistetään paistetun jauhelihan kanssa. Jauheliha kannattaa maustaa hyvin ja kaalin sekaan sirottaa hieman sokeria, kyllä! Jostain syystä tykkään tästä ihan hirmuisesti, heti alkoi tehdä mieli kun näin tuon kuvan :D

Kana ja peruna (tai se riisi...)


Kana ja riisi on niin perusyhdistelmä, että tuskin selittelyitä kaipaa. Harvemmin (ainakin itselläni) tulee kuitenkaan yhdistettyä perunaa ja kanaa, vaikka se on vähintään yhtä hyvä yhdistelmä! Laitan yleensä salaatin sekaan pienen määrän öljyä, mutta tässä ruuassa öljy kannattaa kaataa perunan päälle, ettei tule kuivaa.

Tomaattinen kalakastike


Kuvasta ei todellakaan saa mitään selvyyttä, mutta tässä on siis kalakastike, joka on tehty pakasteseistä. Joukkoon on pilkottu tuoreita herkkusieniä ja heitetty valmis tomaatti - kasviskastike. Tämä oli todella herkullinen yllätys kun tätä maistoin ensimmäisen kerran :) Kuvassa söin dieettinuudelien kanssa, mutta toiminee paremmin vaikka perunan, riisin tai pastan kanssa.


Jauheliha - perunavuoka


Perunaakin löytää kaupasta eri muodoissa. Jauheliha - perunavuoka on yksi helpoimmista perusruuista mitä tiedän. Käytän itse tähän pakasteesta löytyvää peruna - sipulisekoitusta, joka todella sisältää vain noita kahta ainesosaa. Paistan ja maustan jauhelihat pannulla ja sekoitan ne peruna - sipulisekoituksen kanssa uunivuoassa ja paistan uunissa. Välillä lisään paistetun jauhelihan vasta sitten, kun perunat ovat kypsyneet uunissa.

Nakkikeitto


Tähän on varmasti monta hyvää resetiä, mutta omani on: 

Laita vesi kiehumaan (itse laitoin silmämääräisesti) ja kun se kiehuu, lisää 1 tai kaksi kasvisliemikuutiota. Kuori ja pilko perunat ja laita ne kiehuvaan veteen kypsymään. Kun perunat ovat saaneet jonkun aikaa kypsyä, lisää paloiteltu purjo (tai sipuli) ja paloitellut nakit. Kun keitos on taas hetken kiehunut, lisää lopuksi vielä pakasteporkkana - maissi - herne (tms.) -sekoitus.

Tonnikalavoileivät ja salaatti




Kuka sanoo, ettei leipä voi olla osa päivällistä!? Todellakin voi! Tässä toki kannattaa suosia ruisleipää, niin nälkä pysyy poissa pitkään :)

Jauhelihapihvit ja uuniperunat


Tästä ruuasta en valitettavasti löytänyt kuvaa, ainoa kuva jauhelihapihveistä on tällainen, kun olen tehnyt pihvejä itsetehtyjen hampurilaisten väliin. Yleensä tuota juustokerrosta ei siis ole :D Perunat paloitellaan suikaleiksi ja maustetaan hyvin. Jos ei halua öljyä läträtä, niin pieni määrä vettä uunivuoan (huom! Nimenomaan vuoan, ei pellin :D) pohjalle toimii hyvin. Jauhelihapihvit syntyvät, kun jauheliha laitetaan kulhoon ja lisätään kananmuna ja korppujauhoja (ja mausteita) ja pyöritellään käsin palloiksi/pihveiksi. Pihviseokseen voi lisätä myös sipulia. 

Tofu - nuudelivokki (tai kana - nuudeliwokki)

Tofu - nuudeliwokki


Kana - nuudeliwokki, mikä upea kuva! :D
Ensimmäistä kertaa elämässäni maistoin tofua! Huomasin, että sitä saa oikeasti maustaa ihan kunnolla (ainakin jos ostaa maustamattomana), että se maistuu miltään. Kanan kanssa tämä toimii myös erinomaisesti ja kasviksia tulee syötyä kuin huomaamatta! 

Tortilla


Tortillaahan tulee usein pidettyä sellaisena "viikonloppuruokana". Tortillalettu on kuitenkin oikeasti ihan hyvä hiilarin lähde (etenkin jos käyttää täysjyvälettua). Tortillaa täyttäessä kannattaa unohtaa juustot ja kastikkeet, ellei halua ihan hurjaksi heittäytyä.

Kanakastike + riisi


Jälleen todella helppo ja simppeli ruoka. Riisit vain keittymään, kanasuikaleet pannulle ja kun ne ovat kypsiä, lisätään ruokakerma. Myös sipulia kannattaa käyttää oman maun mukaan. Ruokakermoista oma suosikkimakuni tähän on kolme sipulia.

Kukkakaalivuoka


Tämän reseptin olen jakanut useampaan kertaa, niin blogissa kuin Facebookissakin (joko seuraat?? klik!). Mutta jos nyt joku on vielä sellainen, joka ei ole tätä kokeillut, niin täältäpä pesee! 
Eli kukkakaalit pilkotaan (ja jos mikro on tehoton kuten minulla on, esikeitetään) ja laitetaan mikronkestävän vuoan pohjalle. Pilko kalkkunaleikettä oman maun mukaan ja ripottele kukkakaalien päälle. Kaada päälle vielä ruokakerma (oman maun mukaan valittu) ja ripottele päälle mausteita oman maun mukaan. Laita mikroon noin 10min ja tadaa, valmista on!

Jauhelihakastike & pasta


Resepti ei liene tarpeen, sillä kastikkeena on käytetty kaupan valmista kasvis - tomaattikastiketta. Juuri sanoin, ettei näissä resepteissä ole kastikkeita käytetty, mutta esimerkiksi juuri tällainen vähäkalorinen tomaattikastike on tosi hyvänmakuinen lisä ja ruoka ei ole ainakaan kuivaa. 

Kananpojan jauheliha ja bataattimuussi


Kananpojan jauheliha paistetaan ja maustetaan pannulla. Bataatit kuoritaan ja pilkotaan ja keitetään kattilassa kypsäksi. Kun bataatit ovat kypsiä ja pehmeitä, ne survotaan sauvasekoittimella muusiksi. 


Riisi ja kalakastike



Muistan viime talvena olleeni ihan hulluna tähän ruokaan :D Itse olen käyttänyt tähä jälleen sitä pakasteseitä, paistanut sen pannulla ja lisännyt sekaan sitruuna - pippuri ruokakerman. Niin helppoa, niin hyvää!

Munakas




Kiire on, eikä mitään ruokaa jääkaapissa. Varmaan tuttu tunne jokaiselle joskus. Perinteinen munakas toimii erinomaisesti myös lounaana tai päivällisenä. Munakkaan sekaan vaan oman maun mukaan esimerkiksi leikkelettä tai kasviksia :)

Kanarisotto/jauheliharisotto




Ehkä paras asia risotoissa on se, että niihin on todella helppo upottaa myös kasvisannos. Kun lihan ja riisin sekaan laittaa wokkivihanneksia tai herne - maissipaprikasekoitusta, niin huomaamatta tulee syötyä hyvä määrä myös kasviksia.


Peruna ja kalkkunajauhelihakastike



Tunnustan, tämä resepti vaatisi vielä reilun määrän kehitystyötä. Siksipä en kehtaakaan laittaa tähän itse (kerran) käyttämääni reseptiä :D Muistaakseni siihen liittyi paprika, sipuli, perunajauho, vesi ja mausteet... Kenties joku teistä keksii tähän jonkun toimivan ratkaisun? Kertokaa sitten minullekin! 

Vuolu - kanasalaatti


Tämä ei ole mikään maksettu mainos! Pakko silti jakaa tämä idea. Ostin nimittäin viime viikolla tällaisen uuden Vuolu - kanapaketin ja laitoin sitä proteiininlähteeksi salaattiin. Uusi suosikki löytyi, tykkäsin todella paljon niin mausta kuin helppoudestakin! Hassua kyllä, ettei paketissa lue mitään makua, mutta kanan reunat ovat pippurisen makuiet. Itse tykkäsin tosi paljon, mutta olkoon tämä varoituksen sana, jos joku ei tykkää pippurista kanassa :D


Kalafileet ja bataattiranskalaiset

Valitettavasti annoksesta ei ole kuvaa :(
Törmäsin viime viikolla Citymarketissa tällaisiin Alaskanseiti - fileepaloihin. Tein näiden kanssa bataattiranskalaisia (vedessä, eli uunivuoan pohjalle jonkun verran vettä ja bataatit viipaleiksi ja uunivuokaan. Saa olla uunissa jonkun aikaa). Tämä kala kannattaa maustaa ihan reilulla kädellä, itselläni juuri tuon maustamisen kanssa oli ongelmia :(

Tortillapizzat



Kuva on kyllä taas aivan upea (not) :D Mutta pointtina, että tortillaletusta saa helposti myös pienen pizzan tehtyä. Ei muuta kuin tomaattisosetta tortillaletun päälle ja siihen täytteet oman maun mukaan (jos dieetillä on, niin tässä fiksusti). Ja juustonhan voi jättää tuosta päältä pois. En ehkä suosittelisi ihan joka päivä tätä ruokaa tekemään, mutta silloin tällöin tässä ei ole mitään pahaa!

Huh, sellaista! Nytpä kuulisinkin enemmän kuin mielelläni mitä mieltä olitte tästä postauksesta? Olivatko kaikki ruuat aivan itsestäänselvyyksiä, vai tuliko edes joku uusi idea? :) Kommentit erittäin tervetulleita (kuten aina :D)! 
Ja tosiaan, olisi kiva kuulla myös teidän perusruokianne ja saada lisää ideoita omiin ruokailuihin :)


6 kommenttia:

  1. Huh, olipas paljon erilaisia vaihtoehtoja, ja näiden pohjalta saa jo todella monipuolisen ruokavalion :)

    Itse olen todella laiska ruoanlaittaja ja usein tulee syötyä lähes samoja ruokia joka päivä. Toisaalta en yleensä edes kaipaa suurempaa muutosta, koska tavallaan helpompi ja "turvallisempi" syödä samojen rutiinien mukaisesti. Joidenkin mielestä tämä olisi varmaan todella tylsää, mutta itse taas ennemminkin kaipaan tällaisia rutiineja :D

    Näistä vinkeistä saa kuitenkin mukavia vinkkejä siihen, mitä kaikkea voisi kokeilla, ja vaikka itse en syökään lihaa, niin monet jutut saisi helposti korvattua jollain kasvispohjaisella vaihtoehdolla. Erityisesti tykkäsin tuosta tofu-nuudelivokki-kuvasta. Näytti todella houkuttelevalta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla😊
      Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, on tosiaan helppoa ja juurikin turvallista syödä samoja ruokalajeja. Itse aina "pelkään" sitä kyllästymistä, enkä uskalla sen takia syödä samoja vaikka muuten voisinkin syödä aina samoja😄 Siksi yritän aina puoliväkisin keksiä jotain uutta. Millaisia perusruokia sinä syöt yleensä?:)

      Olet oikeassa, varmasti saa vaihdettua myös kasvisruokavalioon sopiviksi nämä. Itse en tosiaan ole hirveästi perehtynyt tuohon kasvisruokailuun (kuten tästäkin postauksesta varmasti huomaa), mutta olisi kiva oppia uusia reseptejä! :)

      Kiitos mukavasta kommentista! Hyvää alkavaa viikonloppua Anne! :)

      Poista
  2. Tiedän, mitä arkiruokajumitus on, mutta mun jumitusruoat on tosi erilaisia kuin sun :D Oon itse asiassa tehnyt viime syksynä postauksenkin, jossa linkkejä mun jumitusresepteihin: https://katarimaria.blogspot.fi/2017/11/mita-syoda-kasvisruokapaivana.html

    Linkkaan sen sulle, koska muistelen, että jossain aiemmin kerroit, että suunnittelet kasvisruuan lisäämistä. En kyllä tiedä, onko mun resepteistä iloa dieetillä, koska melkein kaikissa on juustoa, kookosmaitoa tai vähintäänkin pähkinöitä... mutta myös paljon erilaisia kasviksia!

    VastaaPoista
  3. Heips!
    Aijaa :D Varmaan jokaisella on vähän omanlaiset ne jumitusruuat sitten! Oi ihanaa, täytyypäs heti mennä lueskelemaan sun reseptit, kiitoksia vinkistä! :) Ja eipä nuo juustot, pähkinät tai muut haittaa, ei tässä nyt niin tiukalla dieetillä kuitenkaan olla :)
    Kiitoksia lukuvinkistä ja kommentista! Mukavaa viikonloppua!<3

    VastaaPoista
  4. Mielenkiintosta oli päästä kurkkimaan toisen ruokabrawuureja! Haha, mulla on kanssa käytössä nuo tortillaletut, wokkivihannekset ym. pakasteet ja erityisesti tuo kukkakaali-kalkkunaleike/possuleike-gratiini :-D Oon ns. nirso lihansyöjä-jonkun-sortin-kasvissyöjä ja ex-kasvissyöjä muutenkin, ja lihapuolelta ruokavaliossa ei mee ku possun ulko/sisäfileet, possun uunilapa, harvoin kanafilepihvit (maustamattomia kaikki nämä, ei missää nimessä marinadia!) ja sitten yks ainoo nakki- ja makkaramerkki + pekoni. Mistään epämääräsistä suikalelihoista enkä jauhelihasta perusta yhtään, nuo edellä mainitut lihat on semmosia mitä oon ympänny ruokavalioon pikkuhiljaa sen jälkee kun kasvikset vaihtu välillä lihaankin monen vuoden kana-kasvissyönnin jälkeen :) Nakki ja pekoni ensimmäisinä :D Niin ja pepperoni/salamipizzasta kyllä tykkään. Ja kebabista vaikka muuten en nautaa syökkään (ei oikee varaa mihinkää nauda sisäfileesee tmv. opiskelijana. Mutta joo, täälläkin tosiaan tulee paljon kulutettua noita pakastevihanneksia kun ovat niin helppoja ja tulee sitten tehtyä isoja satseja kerralla. Joskus kyllä semmonen neljäs annos kukkakaalivuokaa putkeen alkaa jo vähä ellottaa kun ne saa aina yksin syyä ku mies ei tykkää :D

    Onko sulla muuten mitä nuudeleita tossa? Valkosta vehnää vai riisinuudelia vai mitä? Ite kanssa rakastan nuudeliwokkeja mutta on vielä toistaseksi riisi/munanuudelit hommaamatta ja perusnuudelilla mennään. Makaronit ja spagetit ostan tummina kyllä. Ja joo, välillä itekki teen vaa lämpimiä leipiä reissumiehestä tai munakkaan :)

    VastaaPoista
  5. Moikka!
    Kiva kuulla !:D Hauska kuulla, että osittain samoja ruokia löytyy sieltä "bravuurilistalta" :D
    Kieltämättä itsellänikin on lihan suhteen aika nirsoja piirteitä ja ainoita mitkä menevät ovat juuri kana ja jauheliha.Mutta kasvissyöjä en kyllä ole koskaan ollut (ainakaan vielä). Ja wokkivihannekset ovat kyllä semmoinen arjen pelastus! Jotenkin se kasvisten pilkkominen tuntuu aina niin vaivalloiselta, vaikka todellisuudessa siinä ei mene kuin hetki... Haha, ei ilmeisesti ole ihan miesten juttu tuo kukkakaalivuoka! Kuulemma koko talo haisee kun laitan sitä itselleni :D Eikä puhettakaan, että toinen söisi!
    Käytän ihan normaaleja nuudeleita, silloin harvoin kun niitä syön. Yhdessä näistä kuvista on muistaakseni dieettinuudeleita, mitä kokeilin viime syksynä. En hirveästi nuudeleista välitä, mutta välillä vaihteluna ne ovat kyllä hyviä. En itse hirveästi tummia versioita syö pastoista tai riiseistä, sillä olen huomannut ettei vatsani tykkää niistä :(

    Kiitoksia kommentista! Mukavaa viikonlopun jatkoa! :)

    VastaaPoista

Kiva jos jätät kommenttia, vastaan mahdollisimman pian! :)