maanantai 22. tammikuuta 2018

HEHKU - valmennus: viikko 1

Moikka!

Nyt on kulunut yli viikko siitä, kun aloitin uuden HEHKU - valmennuksen. Viikko sitten kirjoittamani aloituskuulumiset voit lukea täältä.
Valmennus tuli itselleni sekä hyvään, että huonoon aikaan. Hyvään aikaan siksi, että olin juuri tehnyt uuden vuoden suunnitelmat ja päätin haastaa itseäni ja kokeilla uusia juttuja. Myös valmennuksen teemat ja sisällöt ovat juttuja, jotka ovat minulle tärkeitä ja ajankohtaisia aina, sillä muuten niitä (mm. venyttely, kehonhuolto, vatsalihasten treenaaminen) tulee laiminlyötyä. Huonoon, tai ei ehkä voi sanoa että huonoon, mutta ei niin hyvään aikaan valmennus tuli siksi, että suunnittelin juuri itselleni uuden ruokavalion ja treeniohjelman. Valmennus ei tietenkään ole este noiden noudattamiselle, päin vastoin. Ongelmana on ehkä se, että itse laatimani "valmennus" menee prioriteeteissani tällä hetkellä ensimmäiseksi ja olisi ollut mahtavaa keskittyä tähän HEHKU - valmennukseen sataprosenttisesti. En kuitenkaan voi valittaa, koska omia valintojahan nämä ovat! :)

Aloitin taas juomaan sitruunavettä aamuisin, vaikka tämä ei varsinaisesti liity valmennukseen.


Viikon varrella olen siis tehnyt valmennukseen kuuluvia harjoituksia ja tehnyt pari parannuslupausta ruokavaliooni.
Tein siis ruokailuun liittyvät "lupaukset", että valmennuksen aikana kiinnitän huomiota vitamiinien saantiin ja syön D-vitamiinin joka päivä purkista. Tämän lupauksen toteuttaminen alkoi maanantaina, kun ostin purkin D-vitamiinia. Olen syönyt sitä nyt joka päivä, kuten tarkoitus oli. Toinen päätökseni oli syödä enemmän kala- ja kasvisruokia. Tämä päätös ei ole vielä toteutunut, mutta yritän kyllä saada tämän toteutettua. Kuten sanoin aikaisemmin, kasvisruokien laittamisesta minulla ei ole oikeastaan kokemusta. Nollasta on helppoa parantaa, joten tämän pitäisi olla helppoa :D Olen vain jotenkin laiska kokeilemaan uusia reseptejä ja sitä kai käytän tekosyynä tässä. Mutta edelleen, tarkoitus on kyllä parantaa tässä ja kokeilla valmennuksen mukana tulleita reseptejä!

Sitten hieman treenikuulumisia valmennukseen liittyen. Ensimmäisen viikon teema oli "aineenvaihdunta käyntiin". Ensimmäisellä viikolla käytiin myös läpi ruokavaliovinkit ja kasvisreseptit, sekä opeteltiin aurinkotervehdys. Aurinkotervehdyksen lisäksi ensimmäiselle viikolle kuului yksi aineenvaihdunnalle tehoa antava harjoitus. Tein harjoituksen viime viikolla kolme kertaa.

pixabay.com

Aurinkotervehdykset(kin) olivat uusi juttu itselleni. Vaikka kyseessä on yksi joogan perusliikesarjoja (korjatkaa, jos olen väärässä), en oikeastaan tiennyt mitä odottaa. Kertoo varmaan olemattomasta joogatietämyksestäni! Yllätyin siitä, miten pelkät aurinkotervehdykset jo saivat pienen hengästymisen ja hien aikaan, kun ne teki huolellisesti.
Varsinainen harjoitus oli melko lyhyt, mikä oli minulle todella iso plussa! Jos nettivalmennuksen kotitreenit ovat liian pitkiä, niiden aloittaminen vaatii vaivannäköä ja minä ainakin laiskistun ja saatan jättää koko harjoituksen tekemättä. Lyhyestä kestosta huolimatta harjoitus oli tehokas ja harjoitti koko vartaloa. Kestoon voi  myös itse vaikuttaa tekemällä ensin aurinkotervehdysharjoituksen ja sitten vasta varsinaisen harjoituksen. Itse tein viikon aikana sekä pidemmän, että lyhyemmän version harjoituksesta ja molemmat toimivat hyvin.
En ole koskaan pitänyt itseäni minään "hosujana" kun teen mitä tahansa liikkeitä, mutta en myöskään tee liikkeitä erityisen hitaasti koskaan. Siksipä keholleni oli uusi juttu tehdä liikkeet hitaasti ja keskittyen. Ja samalla liikkeistä tuli paljon raskaampia! Oli hassua, miten harjoitusten jälkeen lihaksissani oli pieni tärinä päällä, eli ne olivat saaneet tehdä töitä kuin huomaamatta! :D
Harjoitukset olivat siis sopivan haastavia. Mielessäni kyllä kävi, olisivatkohan harjoitukset liian haastavia sellaiselle, joka ei ole niin paljoa liikkunut? Tähän on vaikeaa vastata ja toki kotitreeneissä on se hyvä puoli, että tarvittaessa voi pitää taukoja tai hieman helpottaa liikkeitä, jos tarve on ;)
Ehkä parasta oli, että huomasin kehitystä jo tässä ajassa! Ensimmäisellä treenikerralla olematon liikkuvuuteni tuli joissakin liikkeissä vastaan, mutta kolmannella treenikerralla huomasinkin onnistuvani liikkeissä! Joissakin liikkeissä jouduin pitämään pienen tauon vatsalihaksia harjoittavien liikkeiden välissä, mutta viimeisellä kerralla pystyin tekemään liikkeet putkeen. Tällainen konkreettinen edistyminen motivoi todella paljon! :)

pixabay.com


Muutenkin minun mielestäni on mukavaa, että tehdään yksi viikko yhtä teemaa ja sitten vaihdetaan. Näin yhteen harjoitukseen ei ehdi kyllästyä ja saa monipuolisesti kehoa kehittäviä ohjeita. Viikossakin voi näköjään nähdä selkeää edistystä, ainakin jos aloittaa ihan nollasta kuten minä! Ja koska valmennukseen kuuluu myös neljän kuukauden käyttöoikeus harjoituksiin, voi myöhemmin sitten palata tekemään harjoituksia, joista koki itselleen olevan eniten hyötyä, tai miksei voisi vaikka aloittaa koko valmennusta uudestaan!

Minulla alkoi viikonloppuna valmennuksen toinen viikko. Aloitan kuitenkin sen vasta tänään, toisin kuin alun perin ajattelin. Etenen mieluummin viikkorytmillä joka on maanantaista sunnuntaihin, kuin perjantaista torstaihin :) Tulevan viikon teemana on vahva keskivartalo. Tässäpä taas teema, joka tuottaa minulle varmasti hankaluuksia, mutta mikä on sitäkin tärkeämpi teema!

Nyt ei muuta kuin toista valmennusviikkoa toteuttamaan! Hyvää maanantaita teille! :)

- Valmennus saatu blogin kautta, mielipiteet ovat 100% omiani.

4 kommenttia:

  1. Jee, kiva kuulla valmennuskuulumisia!

    Kuulosti kyllä oikein hyvältä ja kiinnostavalta :) Joogaliikkeet ovat tosiaan yllättävänkin rankkoja, vaikka näyttääkin ehkä kevyeltä. Itsekin aloitin viime syksynä joogapainotteisilla tunneillä käymisen lähes "nollista", eli ei ollut juuri aikaisempaa kokemusta. Aluksi oli hiukan ihmettelemistä ja opettelua kaikkin liikkeiden kanssa, mutta nyt on mukava huomata, että alkaa jo sujua vähän paremmin ja tuntuukin mukavammalta, kun voi keskittyä paremmin liikkeisiin.
    Myös tuo harjoitusten lyhyys kuulosti suurelta plussalta. Paljon helpompi aloittaa jokin lyhyempi harjoitus kuin pidempi homma. Samoin myös eri teemat vaikuttivat hyviltä ja tuo varmasti sopivaa vaihtelua harjoituksiin :)

    Intoa edelleen valmennuksen kanssa ja muutenkin mukavaa viikon jatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Anne! :)
      Se on kyllä mukavaa "nollista" aloittamisessa, että kehitystä näkyy hyvin nopeasti! Kiva että olet huomannut kehittymisen ja jatkanut joogapainotteisilla tunneilla käymistä :) Olen aivan samaa mieltä, että harjoitusten lyhyt kesto on hyvä juttu, varsinkin kotitreeneissä. Tulee helpommin tehtyä!
      Kiitoksia jälleen mukavasta kommentista ja oikein mukavaa viikkoa sinnekin!:)

      Poista
  2. Siitä se lähtee taas! Aurinkotervehdykset, jooga, treeni ja vatsalihakset tekis kyllä hyvää minullekin! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! :) Ja voin kyllä suositella joogaa näinkin lyhyen kokemuksen perusteella, itse olen ainakin löytänyt ihan uusia lihaksia! :D

      Poista

Kiva jos jätät kommenttia, vastaan mahdollisimman pian! :)