sunnuntai 5. marraskuuta 2017

Treeni-, ruokailu-, paino-, ja motivaatiokuulumiset

Heips!

Tällä hetkellä minulla on aika toiveikas olo. Toinen (melko) onnistunut viikko putkeen! Nyt kun vaan saan pienet yksityiskohdat kuntoon, niin hyvä tästä vielä tulee! :) Tästä tulee tällainen kuulumispostaus, jossa kerron kuulumiset liikunnan, ruokailun, painon ja motivaation osalta.:)

Olen todella innostunut treenaamaan tällä hetkellä. Olen aina tykännyt liikkumisesta, mutta välissä tein sitä pelkästään laihtumisen toivossa ja hukkasin hetkeksi sen liikunnan ilon. Onneksi nykyään se on jälleen tallella. Viime viikkoina olen odottanut innolla sitä hetkeä kun pääsen kuntosalille treenailemaan. Sarjapainotkin nousevat erittäin hitaasti, mutta varmasti. Jos ruokailut olisivat paremmin kohdallaan niin treenitkin varmaan kulkisivat paremmin ja kehittyisin nopeammin ja enemmän. Mutta kaikki aikanaan.
Nyt kun lihaskuntoharjoittelu on kohdillaan, voisi olla aika yrittää lisätä vähän aerobista liikuntaa. Tällä hetkellä se ei kuulu suosikkeihini ja aivan liian harvoin tulee lenkkeiltyä tai tehtyä muuta sykeliikuntaa. Tässäpä siis hyvä tavoite :) Aerobisessa liikunnassa tavoitteeni on enemmänkin kunnon ylläpitäminen kuin kohottaminen tällä hetkellä.


Sitten ruokailut... Tämä onkin sitten vähän monimutkaisempi juttu, kuten aina. Tavallaan menee ihan hyvin minuksi :D Edelleen tarpeeksi syöminen tuottaa vaikeuksia. Aloin jälleen merkkaamaan ruokiani ylös sovellukseen (Lifesum) ja näen sieltä hyvin paljonko olen syönyt ja paljonko minun pitää vielä syödä. Myös makrojakauma on hyvin nähtävissä ja en ole lainkaan yllättynyt siitä, että rasvathan ne jäävät vajaiksi päivä toisensa jälkeen.
Olen nyt vasta pari päivää laittanut ylös, mutta täytyy nyt kyllä useammin merkkailla ruokailut ylös. En aina välttämättä itse hahmota kuinka paljon todellisuudessa syön. Kalorien laskeminen on kyllä liiankin tuttua, mutta lasken aina tahallani aika paljon yläkanttiin  kaiken syömäni ja loppupäivästä olenkin ihan eri laskuissa kuin mitä todellisuus on.
En halua kuitenkaan liikaa tuijotella kaloreita, ettei niistä sitten tule jälleen pakkomielle. Muutamana päivänä viikossa voisin tarkistaa että olen oikealla radalla. Erityisesti tuo makrojen seuraaminen kiinnostaa, koska makrojakaumassani (hiilihydraatit, rasvat, proteiinit) on paljon parannettavaa.

Itselleni suurin vaikeus on se herkuttelu, kuten tiedätte. Viime viikolla lauantaina tuli herkuteltua taas aivan liikaa. Tällä viikolla puolestaan meinasin heittää hanskat kunnolla tiskiin keskiviikkona. Söinkin jonkun verran herkkuja, mutta olin jo valmis skippaamaan treenit ja syömään herkkuja loppuillan kunnes vatsa on pinkeänä. Onneksi sain kuitenkin itseni puhuttua treenaamaan! Harvinaista minulle.
Torstaina olin jatkamassa samaa rataa ja herkuttelemassa... Ostinkin vähän herkkuja, mutta nimenomaan vain vähän! Olin todella ylpeä itsestäni kun pystyin valitsemaan edes sen pienemmän pahan vaihtoehdoista :) Eilen, eli lauantaina söin yhden pienen, 100 gramman karkkipussin ja se riitti makeannälän hiljentämiseen loistavasti! En edes muista milloin viimeksi lauantaipäivä olisi mennyt osaltani näin hyvin, jee! Minulle tuo on todella iso juttu :) Ja hassua miten tuollaisen isomman onnistumisen jälkeen sitä heti odottaa että
vatsa on pienentynyt ja paino pudonnut :D Eihän se niin toimi, vaan niitä onnistumisia tarvitaan useita ennen kuin tulos näkyy...


Paino. Tällä kertaa en pysty kertomaan painostani paljon mitään. Ensinnäkin minulla ei oikeastaan ole luotettavaa vaakaa tällä hetkellä. Nykyinen vaakamme antaa tietoa suuntaa-antavasti, mutta lukema vaihtelee jos vaakaa siirtää pari senttiä johonkin suuntaan. Toisaalta ihan hyväkin, että voin sanoa itselleni ettei lukemaan voi luottaa. Lukemaa heikentää myös kuntosaliharjoittelun tuomat lihaskivut ja nesteen kertyminen lihaksiin. Tässä huomaa kyllä edistystä ajattelussa, minua ei juurikaan haittaa se etten pysty kunnolla seuraamaan painoani. Kotipaikkakunnalle mennessä nään taas tarkemmin missä mennään. Sen verran kuitenkin tiedän, että aikalailla samassa painossa mennään kuin oikeastaan koko syksy. No, ainakaan paino ei ole noussut! Odotan edelleen sitä hetkeä kun pääsen siihen välitavoitteeseeni, jonka jälkeen saan ostaa itselleni treenivaatteita :D Siihen on nyt suunnilleen kilon verran matkaa, ehkä hieman vähemmän.

Sitten vielä motivaatio. Olen ollut koko syksyn todella motivoitunut ja ihan erityisesti nyt viimeisen kuukauden. Pyrin tekemään päivittäin sellaisia valintoja jotka vievät minua eteenpäin ja kerrankin voin sanoa, että minulla ei ole kiire!
Tällä hetkellä suurimmat motivaation lähteeni ovat treenitulokset ja kieltämättä myös painon tippuminen. Nuo ovat aika huono parivaljakko siitä, että ne tavallaan toimivat toisiaan vastaan. Lihaksien kehittyminen nostaa painoa ja painon laskeminen heikentää myös lihaskuntoharjoittelua. Vaikeaa!

Tällaista kuuluu tänne. Miten teillä menee? :)

Ps. huomasin etten ole ottanut koko viikolla yhtään kuvia! Kuvituksena siis vanhat kuvat :)

Pps. Ruokapäiväkirjapostaukseen tuli kysymyksiä noista muroista joita syön... Nyt vihdoin ostin uuden paketin ja tästä siitä kuva niille joita kiinnostaa :)



2 kommenttia:

  1. Jee, kiva kuulla kuulumisia ja kuulosti kaikin puolin erittäin hyvältä! :)

    Hienoa, että treenaamiseen riittää motivaatiota, koska se on paljon mukavampaa, jos sitä tekee innostuksen ja hyvän olon takia, eikä vain pakosta. Itselläni tämä liikuntamotivaatio on vaihdellut, ja osittain riippuen liikuntamuodostakin. Salilla käymisestä olen pitänyt aina, ja jossain vaiheessa oli jopa sellainen innostuskausi, että todella odotin salille pääsemistä ja se tuntui usein lähes päivän kohokohdalta. Silloin tuloksetkin nousivat, mikä lisäsi motivaatiota entisestään. Tässä välissä on kuitenkin ollut heikompaa kautta syömishäiriön ym. kanssa, mikä näkyi kyllä selvästi myös tuloksissa, kun voimia ei riittänyt oikein mihinkään. Nyt on onneksi taas jaksamista vähän enemmän, ja salilla käynti on edelleen mukava harrastus.
    Aerobisesta liikunnasta ja yleisesti ryhmäliikunnasta taas en ole osannut koskaa oikein innostua, vaan se on tuntunut enemmänkin pakolta, jos sellaista on yrittänyt (harvoin edes yrittänyt). Tänä syksynä olen kuitenkin käynyt muutamalla joogapainotteisella ryhmäliikuntatunnilla, ja ne ovatkin olleet sen verran mukavia, että niistäkin on tullut melkein viikottainen harrastus. Tekee yllättävän hyvää ja toimii muutenkin hyvin salilla käynnin vastapainona :)

    Ei pitänyt edes näin paljoa selittää omia juttuja, mutta tekstissä oli taas niin paljon samastuttavaa, että herätti myös omia ajatuksia :D

    Kaiken kaikkiaan pitää sanoa, että sulla on kyllä mahtava asenne ja ihailtavaa, miten olet onnistunut pitämään myös herkuttelut hallinnassa! Tuo pienempään herkkumäärään tyytyminen on todella suuri askel :) Ja pienempi karkkupussi on siinäkin mielessä hyvä valinta, että sen voi syödä loppuun, mutta määrä pysyy silti maltillisena. Itselleni ainakin pussin kesken jättäminen on todella vaikeaa, vaikka olisikin jo täynnä; jotenkin vain pakko vetää ne viimeisetkin, vaikka olisi jo paha olo.

    Kuulosti muuten hyvältä myös tuo ruokin merkitseminen sovellukseen ja tarkkailu sitä kautta. Kaloreiden laskeminen voi olla ikävä pakkomielle, ja itselleni on myös tuttua tuo arviointi yläkanttiin, mikä ei loppujen lopuksi johda kovin hyviin tuloksiin, mutta tällainen tarkastelu vaikuttaa paljon paremmalta.

    Tarkalla painolla taas ei pitäisi olla kovin suurta merkitystä, kun viikko on mennyt muuten näin hyvin - vaikka ymmärrän kyllä mielenkiinnon siihenkin :)

    Kiitti kivasta postauksesta ja intoa ensi viikkoon! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Anne! :)

      Liikuntamotivaatio on kyllä välillä vähän kiven alla, mutta kiva että sinullakin on se "oma laji" joka motivoi. Tulosten nouseminen on kyllä minustakin se paras ja motivoivin juttu siellä salilla. Ikävä kuulla että on ollut vaikeampaa syömisen kanssa. Minullakin huonot syömiskaudet heijastuvat heti treenaamiseen, tosin lähinnä sillä tavalla että en treenaa ollenkaan eikä mikään huvita.
      Mukava kuitenkin kuulla että nyt jaksamista on enemmän! Toivottavasti se säilyy :)

      Kiva kuulla että en ole ainoa jolle tuo aerobinen liikunta on vähän pakkopullaa :D Ennen kyllä tykkäsin, mutta nykyään taidan olla liian laiska tai jotain... Tuo joogapainotteinen ryhmäliikuntatunti kuulostaa hauskalta ja hyödylliseltä! Siinä tulee varmaan vähän rentoutumista ja mahdollisesti kehonhuoltoa samalla :)

      Kiva että kerrot omia juttujasi ja kuulumisiasi! On todella mukavaa kuulla mitä sinne kuuluu :)

      Voi, kiitos paljon tsempistä! Olen itsekin tyytyväinen kyllä tuohon herkuttelun kurissa pitämiseen :) Minäkään en kyllä pysty jättämään pussia kesken, eli nuo pienemmät pussit ovat kyllä hyviä.
      Kiitoksia jälleen mukavasta kommentista, piristi kyllä tätä viikon alkua <3 Mukavaa viikkoa! :)

      Poista

Kiva jos jätät kommenttia, vastaan mahdollisimman pian! :)