keskiviikko 13. syyskuuta 2017

Makeanhimoa

Heippa!

Toista viikkoa viedään ns. arjen parissa, jos näin voi sanoa. Eilen sain vihdoin ja viimein hankittua sen salikortin. Eihän siinä mennyt kuin se puolitoista viikkoa, kun joka päivä oli tarkoitus mennä! :D Mutta kuten varmaan tiedätte, tauon jälkeen on aina vaikeaa aloittaa. Joka tapauksessa tämä viikko on jo ollut paljon enemmän sitä minun normiarkeani treeneineen päivineen.
Aloitan treenit vähän kevyemmin, ettei heti mene aivan jumiin.
Tällä hetkellä koulu aiheuttaa todella paljon tekemistä ja stressiä ja siitä syystä voikin olla että postaustahti vähän hiljenee ainakin hetkeksi. Tai katsotaan :) On tylsää, että heti koulun alkaessa alkaa myös stressi. Toivotaan että se kuitenkin helpottaa kun pääsee taas tähän kouluelämän makuun.


Ruokailujen suhteen on mennyt ihan hyvin. Ainoa ongelma on vaan jatkuva makeanhimo. Varsinkin lounaan tai päivällisen jälkeen tekee hirveästi mieli jotain makeaa jälkiruokaa. Olen taas palannut siinäkin mielessä arkeen, että teen aina kerralla isomman satsin ruokaa ja syön sitten samaa useamman päivän. Herkkupäivän pidän tällä hetkellä kerran viikossa, viikonloppuna.
Viime viikonloppuna ylitin itseni, kun herkkupäivänä söin vain 220grammaa karkkia (ja ne hampurilaiset ja "vähän" maistelin toisen karkkeja :D). Minulle tuo on hyvä saavutus!
Sokerihimot jäi kuitenkin päälle ja lauantai-sunnuntai meni vähän siellä sääntöjen rajamailla noiden leivonnaisten, lakkaraejuuston ja välipalakeksien kanssa. Silti voin olla ylpeä itsestäni. Ja tietenkin miksipä sitä pitäisi olla mikään nollatoleranssi!

Pakko kuitenkin myöntää, että odotan jo ensi viikonloppua kuin kuuta nousevaa ja tiedän jo mitä haluan silloin syödä :D

Tällä hetkellä suurimmat sokerihimojen karkoittajat ovat pepsi max, tikkarit ja mehujäät. Nuo kyllä oikeastaan kuuluvat sinne herkkukategoriaan, mutta energiamääriltään ovat parempia valintoja. Ja hedelmiä syön makeannälkään myös!
Voi tosin olla ja varmaan onkin niin, että näiden syöminen vain ylläpitää sitä sokerinnälkää. Jos pari päivää pystyisi olemaan ilman mitään tuollaisia, niin tottuisi taas kunnolla siihen kunnon ruuan makuun. Kuten kesälläkin, aion nytkin kuitenkin pitää kiinni siitä yhdestä herkusta per päivä ja edellä mainitut sopivat kyllä rennompaan ruokavalioon ihan hyvin. Makeanhimo saattaa olla (ja todennäköisesti onkin) osaltaan seurausta liian vähäisestä energiansaannista, joten täytyy kiinnittää siihen enemmän huomiota.
Mutta jos teillä on hyviä vinkkejä makeanhimon karkottamiseen tai muihin parempiin valintoihin, niin kertokaa ihmeessä! :)

Puntarilla olen kyllä käynyt, mutta ilman stressiä. Paino on vähän noussut, mutta uskon sen johtuvan pääasiassa treenaamisen aloittamisesta kuin muusta. Tietenkin haluaisin nähdä painon tippuvan, mutta pystyn suhtautumaan tähän hyväksyvästi. Kehoni toimii omassa tahdissaan ja yritän parhaani olla hoputtamatta sitä liikaa. Olen kuitenkin ihan varma ettei painonnousu johdu huonosta syömisestä.
Olen alkanut aktiivisemmin kirjaamaan painoa tällaisiin painoa seuraaviin sovelluksiin. Minulla on vaan huono tapa merkata vain lukemat, jolloin paino on tippunut. Tahtoisin merkata kaikki, koska haluan olla realistinen ja nähdä miten minun kroppani toimiikaan. Ja tuskin kenelläkään se painokäyrä on ihan suoraviivainen.

Tuli varmaan tosi sekava teksti, mutta ainakin sain kuulumiset kerrottua :) Mitä teille kuuluu, kuinka viikko on lähtenyt käyntiin?


4 kommenttia:

  1. Kiva kuulla kuulumisia, ja varsinkin tuo makeanhimo kuulostaa todella tutulta. Olet kuitenkin saanut hyvin hillittyä sitä, ja uskoisin, että tuollainen sopivan salliva suhtautuminen on hyvä ratkaisu. Itse olisi ainakin vaikeaa kuvitella olevansa kokonaan ilman, ja muutenkin liika rajoittaminen usein vain lisää niitä himoja ja ahmimisen riskiä. Nuo korvikkeet kuulostivat myös hyviltä, ja vaikka nekin olisivat jonkinlaista makeaa, niin kuitenkin parempia valintoja :)

    Ja lopuksi vielä mahtava suhtautuminen puntariin ja painolukemiin! Vaikka lukemat eivät olisikaan juuri toivottuja, niin ei kannata antaa sen lannistaa, koska painonvaihtelu voi johtua niin monista asioista, eikä sen muutenkaan pitäisi olla se tärkein hyvinvoinnin mittari.

    Hyvää viikon jatkoa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Anne! :)
      Minäkin uskon että salliva asenne herkkuihin on paljon parempi ja ehdottomuus johtaisi vain ongelmiin.
      Tämä puntariasia on kyllä varmaan ikuinen työtä vaativa asia, mutta pienin askelin parempaan päin! Kuinka sinulle menee?:)
      Kiitos kommentista ja mukavaa viikkoa! <3

      Poista
  2. Moi, oon uudehko lukija enkä oo ennen kommentoinut. Hauskaa on, että jossakin mainitsemiesi mittojen perusteella olemme hyvin samankokoisia, ja mullakin tavoitteena saada viitisen kiloa pois (toiset viisi olen jo selättänyt), koska stressaavan viime vuoden aikana hankin lievästi ahmimistyyppisellä syömisellä ylimääräisiä kiloja.

    Haluan jakaa vinkin, joka mulla on toiminut, parantanut ruokarytmiä, ja sitä myöten oon päässyt myös makeannälästä aika hyvin eroon. Pidän ruokapäiväkirjaa, mutta sen sijaan, että laskisin kaloreita, merkkaan, mitä ja mihin aikaan syön ja käytän "nälkämittaria" ja teen muita muistiinpanoja syömiseen liittyvistä fiiliksistä. Entisenä epäonnistuneena "skippaan aterioita" -diettaajana yllätyin, että paino lähtikin laskuun, vaikka en "kituuttanut" yhtään. Nälkämittari-idean löysin täältä: https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/irtiahminnasta/Pages/Askel-2.aspx

    Tsemppiä projektiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!
      Onpas kiva että olet löytänyt tiesi tänne, toivottavasti jäät jatkossakin lukemaan! :) Mielenkiintoista että olet suunnilleen samoissa mitoissa, toivottavasti molemmat saamme sen viimeisen vitosen pois! Voin kyllä hyvin samaistua että stressaaminen aiheuttaa ylensyömistä :/
      Onpas hyvä vinkki! Olen itsekin joskus tutustunut joihinkin Mielenterveystalon itsehoitovinkkeihin, mutta tähän en muistaakseni ole törmännyt! Kiitos kovasti vinkistä! :)
      Ja kiitos että kommentoit, tsemppiä sinne tavoitteisiin!😊

      Poista

Kiva jos jätät kommenttia, vastaan mahdollisimman pian! :)