sunnuntai 27. elokuuta 2017

Kokonaisvaltainen hyvinvointi, mitä se minulta vaatii?

Moikka!

Nykyään on ollut hyvin paljon puhetta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Lukematta termin virallista määritelmää kuvailisin itse kokonaisvaltaista hyvinvointia sellaiseksi tilaksi, jossa sekä keho että mieli voivat hyvin ja kaikki noihin kahteen vaikuttavat asiat ovat kunnossa. En tosiaan tiedä miten tuo pitäisi oikeaoppisesti ilmaista, mutta uskon olevani oikeilla jäljillä.

Kokonaisvaltainen hyvinvointi on se tila mihin nykyään monessa yhteydessä kehotetaan pyrkimään. Minusta ainakin tuo on todella hyvä tavoite, mutta silti tuo termi on jäänyt enemmän vain termiksi.
Ainakin omalla kohdallani tunnistan muka tavoittelevani kokonaisvaltaista hyvinvointia kuitenkaan oikein tajuamatta mitä se juuri minun kohdallani, minun elämässäni oikein tarkoittaa tai vaatiikaan.

Taas kerran kun on uitu syvemmissä vesissä, on tullut myös mietittyä. Tällä kertaa pohdintani aiheena on ollut tämä hyvinvointi kokonaisuutena. Olen jo pitkään tiennyt että en ole parhaimmillani eikä hyvinvointini ole (vielä) ihan huippuluokkaa. Nyt jaankin jälleen pohdintani teidän kanssanne. Mitä siis ajattelen minun henkilökohtaiseen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiini kuuluvan ja mitä voisin tehdä päästäkseni siihen tilaan?



Sosiaaliset suhteet

Syömishäiriön ja sitä seuraavan epävarmuuden vuoksi minusta on vuosien kuluessa tullut yhä enemmän ja enemmän vetäytyvä. Viihdyn nykyään parhaiten yksin ja väsyn sosiaalisissa tilanteissa nopeasti. Silti rakastan ystäviäni ja heidän näkemistään. Monesti käy niin että uskottelen itselleni että en jaksa nähdä ketään, vaikka oikeasti ulos lähteminen ja ihmisten näkeminen on juuri sitä mitä tarvitsisin. Yksi hyvinvointiani parantava tekijä olisi siis panostaa enemmän sosiaalisiin suhteisiini, lähteä ennakkoluulottomammin juttuihin mukaan ja tutustua rohkeammin uusiin ihmisiin. Vielä viisi vuotta sitten en olisi tällaisia neuvoja todellakaan tarvinnut, mutta niin vain ihminen muuttuu.
Hyvänä esimerkkinä muutoksesta on esimerkiksi puheliaisuus. Aikaisemmin olin sellainen selittäjä, ettei kanssani ollut koskaan hiljaista hetkeä. Toki osasin (yleensä) myös kuunnella, mutta keksin kyllä puheenaiheen missä ja milloin tahansa. Aikaisemmin toiveammattini olikin radiotoimittaja. Ajattelin, että olisi unelmatyö että joku maksaisi minulle että höpöttelen :D Nykyään en ikimaailmassa voisi kuvitella itseäni tuollaiseen työhön ja kuulumisetkin minusta pitää välillä nyhtää.

Ravinto

Aika itsestään selvää, mutta silti. Ravinnon merkitys hyvinvoinnissa on valtava. Omalta kohdallani haasteet ovat tarpeeksi syöminen ja riittävän usein syöminen, kuten täällä blogissa olen monesti todennut. Lisäksi tuohon liialliseen sokerinsyöntiin pitäisi saada muutosta. Silti koen että perusruokailuni on ihan kunnossa suurimman osan ajasta.

Liikunta

Olen liikkunut koko elämäni ja nautin siitä valtavasti. Silti tällä hetkellä kuntosali tuntuu olevan ainoa laji josta aidosti nautin. Tai on muitakin lajeja, mutta niiden harrastusmahdollisuudet ovat valitettavasti tällä hetkellä minulle huonot. Silti olen päättänyt syksyllä aloittaa uuden harrastuksen ja mennä kuntonyrkkeilykurssille! Toivon että innostun uudesta lajista ja löydän pitkästä aikaa sen liikunnan ilon ja kipinän :)
Myös saliharrastus säännöllistyy taas ensi kuusta lähtien ja tiedän jo nyt että se vaikuttaa minuun todella positiivisesti. En malta odottaa! :)

Uni

Minulla, kuten varmasti hyvin monella muulla on huono tapa näprätä puhelinta ennen nukkumaanmenoa. Itse en ole huomannut suoraa yhteyttä huonompaan nukkumiseen, mutta silti tuskin olisi haittaakaan vaihtaa puhelinta esimerkiksi kirjaan ja sulkea somet aikaisemmin. Haluaisin alkaa taas lukea enemmän kirjoja, koska se rauhoittaa ja saa ajatukset muualle. Kirjasuosituksia otetaan siis vastaan!
(Noloa tunnustaa, mutta kävin pitkästä aikaa kirjastossa ja mukaan tarttui Dr. Philin painonpudotuskirja)
Pääosin nukkumiseni on ihan hyvällä mallilla, en aina saa heti unta, mutta harvemmin heräilen yöllä. Tarvitsen kuitenkin todella paljon unta ollakseni virkeä. Alle yhdeksän tunnin unilla ei tule yhtään mitään!

Positiivisuus

Tässäkin asia mikä on tullut täällä blogissa monta kertaa sanottua, mutta olen siis hyvin pessimistinen luonteeltani ja keskityn herkästi negatiivisiin asioihin. Nyt haluaisinkin keskittyä positiivisuuteen ja uskon, että se myös auttaisi kovasti mielialaan ja toisi onnistumisen kokemuksia. Kaikista suurin parantamisen paikka on itselleni puhumisessa. Tahtoisin kääntää itsesyytökset ja haukut positiivisuuteen ja kannustamiseen.

Hiukset

Kaikki ovat varmasti kuulleet puhuttavan, että kehon hyvinvointi heijastelee hiuksiin tai näkyy niistä. Minulla oli vielä nuorena todella paksut ja hyväkuntoiset hiukset. Samoihin aikoihin kun aloin rajoittamaan syömistäni, myös hiukseni ohenivat ja muuttuivat huonokuntoisemmiksi. En tiedä mikä yhteys näillä oli, veikkaan että en ole saanut tarvittavia ravintoaineita. En tiedä myöskään palautuvatko hiukseni koskaan ennalleen vai jäävätkö tällaisiksi. Toivon että saan hiukseni vielä voimaan yhtä hyvin kuin aikaisemmin. 
Samalla voinkin kertoa, että päätin aloittaa projektin hiusteni suhteen. Tahtoisin kasvattaa pitkät ja hyväkuntoiset hiukset. Tähän mennessä olen lopulta aina päätynyt leikkaamaan hiukset lyhyiksi, kun niistä on tullut niin ohuet ja suoraan sanottuna rumat. Voin teillekin sitten kertoa mitä päätän hiuksilleni tehdä, millä keinoilla ja toimiiko se. Ensin täytyy vain laatia "toimintasuunnitelma" :D
Vaikka kyseessä onkin tällainen vähän pinnallinen juttu, niin pelkkä ajatus projektista saa minut innostumaan. 

Tavoitteet, säännöllisyys

Minua motivoi suunnitelmallisuus ja tavoitteet. Minun on vaikeaa saada itseäni innostumaan ilman jotakin tavoitetta, oli se sitten mikä hyvänsä. Tykkään myös erilaisista projekteista, joissa on selkeästi alku ja loppu. Hyvä esimerkki on tuo yläpuolella mainittu hiustenkasvatusprojekti :D
Myös säännöllisyys saa minut tietyllä tapaa voimaan hyvin, koska rutiinit saavat oloni turvalliseksi ja hyväksi. Lasken nämä nyt siinä mielessä samaan kategoriaan, että ne eivät ehkä ole juttuja joita tarvitsisi muuttaa, mutta silti huomioita asioista jotka minun hyvinvointiini vaikuttavat.



Tässä muutamia asioita jotka vaikuttavat minun hyvinvointiini. Ja kappas, yksikään kohta ei liittynyt mittanauhan tai puntarin lukemaan! Niin se vain on, ettei se hyvinvointi lähde lukemista vaan ihan konkreettisista asioista ja teoista.
Näitä kirjoitellessani ja pohtiessani havaitsin, miten pienillä asioilla loppujen lopuksi voi saada suuria muutoksia aikaan.
Nyt on taas mennyt vähän huonommin syömisten suhteen ja olen ollut vähän hakoteillä. Tämä oli kuitenkin hyvä muistutus itselleni, että mistä se hyvinvointi todella rakentuu ja kuinka minä voisin parantaa omaa vointiani.

Kun todella alkaa miettimään, niin olisi vielä paljon enemmänkin asioita, mutta tässä kenties tärkeimmät. Olisikin mukava kuulla mitä sinun hyvinvointisi vaatii ja millaisista asioista se koostuu?

Kaikki postauksen kuvat ilmaisesta kuvapankista pexels.comista


4 kommenttia:

  1. Hyvää, henkilökohtaista pohdintaa. Aloin tätä lukiessa itsekin miettimään oman kokonaishyvinvointini osa-alueita ja niiden kehittämistä. Tähän en osaa vielä pohdintojani kommentoida, aihe-alue on niin laaja. Nopeasti listattuna omat henk.koht tärkeimmät hyvinvoinnin osa-alueeni ovat: riittävä uni, oma aika, hyvä ja maistuva ruoka, mielekäs kuntoilu ja sosiaaliset suhteet töissä/ kotona/ vapaa-ajalla. Hienoa, että aloitat kuntonyrkkeilykurssin. Olen käynyt joitakin kertoja lajia kokeilemassa ja varsin rankkaa se oli, mutta kokemus oli positiivinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että tämä sai miettimään! Tuntuu että minullakin jäi vielä paljon asioita listaamatta, sen verran monista asioista se hyvinvointi oikeasti koostuu. Tuon oman ajan unohdin kokonaan, mutta se kyllä kuuluiis ehdottomasti omalle listalleni myös!
      Ilmoittauduin tuolle kuntonyrkkeilykurssille heti tekstin kirjoitettuani ja jouduin ensimmäiselle varasijalle :( Toivotaan että pääsisin silti kurssille!
      Kiva kun kommentoit, kiitos!<3

      Poista
  2. Vau, olipa hyvä ja kattava lista ja lisäksi hyviä kommentteja näistä!
    Erityisesti sosiaalisten suhteiden kohdalla erittäin hyviä huomioita siitä, miten syömishäiriö saa vetäytymään ja eristäytymään muista - itse olen huomannut saman, vaikka muutenkin ole aina ollut aika hiljainen (oli muuten hauska kuulla, että itse olet ollut aikaisemmin puhelias :D).

    Oli myös mahtavaa, kun lopussa totesit, ettei mikään näistä liittynyt mittanauhaan tai puntarin lukemaan! Hienoja oivalluksia ja pohdintaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpas mukavaa kuulla positiivista palautetta!<3
      On kyllä ikävää että syömishäiriö aiheuttaa tuota vetäytymistä, se on varmasti aika yleinen oire kyllä :(
      Kiva että kommentoit ja ennen kaikkea kiva että tykkäsit postauksesta! :)<3

      Poista

Kiva jos jätät kommenttia, vastaan mahdollisimman pian! :)