maanantai 26. kesäkuuta 2017

Näihin en enää sorru!

Moikka!

Kun on yrittänyt ja epäonnistunut monta ja taas monta kertaa, alkaa pikkuhiljaa jo huomata, mitkä jutut eivät toimi ja kannata. Aika monta epäonnistumista se ainakin minulla vaatii, mutta joitakin oivalluksiakin on matkan varrelta tarttunut.
Onhan se hassua, miten sitä päätä vaan hakkaa seinään vaikka kyllähän se järkikin sanoo, että mielummin sitä menisi ovesta.
Never say never, mutta tässä tulee asioita joita en (toivottavasti) enää tee laihtuakseni!

1. Herkkulakko
Olen ollut monta kertaa herkkulakossa ja välillä onnistunut, välillä epäonnistunut. Joku siinä ajatuksessa herkkulakosta innostaa minua hetkellisesti ja saatan saada ison motivaatiobuustin pelkästään ajatuksesta olla herkkulakossa. Näin vuosien päästä voin kuitenkin todeta, että herkkulakot eivät ole minun juttuni. Herkuista tulee turhaan kielletty hedelmä, vaikka tavoitteenani on oikeasti oppia syömään niitä terveellisellä tavalla ja kohtuudella. Jos olen epäonnistunut herkkulakossa, olen ollut niin pettynyt itseeni, että olen syönyt senkin edestä kaikenlaista sokerista ja rasvaista. Lisäksi herkkulakko saa minut välttelemään sosiaalisia tilanteita toden teolla. Pitkään tässä meni, mutta nyt voin vihdoin todeta, että en aio enää pitää herkkulakkoja, ainakaan pitkiin pitkiin aikoihin. Niin ja vaikka onnistuisinkin olemaan ilman herkkuja, liian helposti sitä palkitsee itsensä juurikin sillä herkuttelulla ja koko pointti häviää.
Ja pakko vielä sanoa, että ymmärrän hyvin että toiset välillä haluavat katkaista herkuttelukierteen lakkoilemalla, mutta minulle se vaan ei sovi...




2. Pikadieetit
Tätä tuskin tarvitsee sen enempää selittää. Nämäkin aina tuntuvat niin hyvältä idealta alkuun, vaikka eivät todellakaan sitä ole! Laihdutusvalmisteet saavat minulla vain ruokahalun kasvamaan, jolloin ennemmin tai myöhemmin itsehillintä on vain kaukainen haave!


3. Ruokailujen skippaaminen
Tätä en ole vielä lopettanut, toisin kuin kaksi aikaisempaa. Tässä minulla on ehkä eniten tekemistä vielä. Tämän listan piti olla niitä juttuja, jotka olen jo lopettanut mutta menköön nyt... Minulle on edelleen vaikeaa saada syötyä viisi, tai välillä edes neljä kertaa päivässä. Tässä olisi kuitenkin parantamisen kohta, koska pitkät ruokailuvälit saavat mahan murisemaan ja jälleen ylensyönnin mahdollisuus on suurimmillaan.

Ehkä parasta, hyvä ruoka ja hyvää lukemista :)

4. Syömättömyys treenin jälkeen
Kuntosaliharrastuksen myötä minulle on tullut aikaisempaa paljon suurempi tarve saada mahdollisimman pian ruokaa treenin jälkeen. Haluan oikeasti kehittyä, enkä tahdo riskeerata kehitystäni syömättömyydellä. Aikaisemmin olin tyytyväinen itseeni, jos kävin treenaamassa mutta en syönyt. Nuo ajat ovat onneksi nyt takanapäin ja ymmärrän, miten tärkeää ravinto on kehittymisen ja palautumisen kannalta.

5. Kunnon ruuan korvaaminen herkuilla
Jälleen asia, jossa on vielä paljon kehittämisen varaa... Mutta! Olen kehittynyt viimeisen vuoden aikana tosi paljon. Edelleenkin jos syön herkkuja, tuntuu välillä kunnon ruuan syöminen "turhalta". Nykyään kuitenkin pyrin syömään edes jotain välipalaa ennen herkuttelua, vaikka aina en kunnon ateriaa alas saisikaan. Tässäkin kuitenkin tiedostan huonon tapani ja pikkuhiljaa muutan sitä parempaan päin!

6. Treenaaminen ja "oikein" syöminen vain ulkonäön takia
Treenaaminen ja syöminen on ollut osa elämääni aina, mutta jossakin vaiheessa kadotin liikunnan ilon lähes kokonaan, kun näin sen pelkästään tapana polttaa kaloreita. Nyt olen jälleen löytänyt liikunnan riemun ja huomannut, miten kokonaisvaltainen hyvä olo tulee kunnon ruuan syömisestä. Tuo on hyvin kliseistä, koska sillä hetkellä kun herkkuja syö, tuntuu niistä tulevan se mitä parhain olo...hetkeksi. Toki edelleen ajatus painon putoamisesta ja kiinteytymisestä on vahvasti taustalla, mutta nykyään teen tätä yhä enemmän ja enemmän hyvän olon vuoksi!



Noin. Nämä kuusi asiaa haluan jättää taakseni lopullisesti. Suurimman osan onneksi olen jo voinut jättää, mutta vielä on tekemistä jäljellä. Löytyykö teiltä samoja tapoja, tai kenties joitain muita vinkkejä tavoista joihin ei kannata sortua?

Niin ja olettehan muistaneet käydä kurkkaamassa blogin uuden Facebook - sivun? Yritän vähän enemmän aktivoitua siellä (nyt kun alan osata käyttää sitä paremmin :D) ja lisäillä motivoivia kuvia ja tekstejä sinnekin :)

Ps. Oliko tämä nyt sellainen klikkiotsikko? Pahoitteluni, ehkä otsikko kuitenkin vastasi sisältöä :)

2 kommenttia:

  1. Hah, ehkä olikin klikkiotsikko, mutta sisältö vielä parempaa kuin osasin sen perusteella edes odottaa :D

    Ihan mahtava listaus ja hienoja oivalluksia! Tämä voittaa moninkertaisesti muut listaukset, joita voisi esittää saman otsikon alla, ja toivoisinkin ihmisten lukevan mieluummin näin fiksuja huomioita kuin perinteisiä laihdutusvinkkejä.

    Kiva myös että päivittelet Facebook-sivua ja toivottavasti myös muut lukijat löytäisivät sinne :)

    VastaaPoista
  2. Voi kiitos taas ihanasta kommentista!!<3 Kiva että otsikko ei aiheuttanut pettymystä vaikka nyt lipsahtikin sinne klikkiotsikoinnin puolelle! :D
    Suurin osa taitaa lukea muuta kautta kuin Facebookissa, mutta jos yksikin lukija hyötyy tuosta fb-sivusta niin se on kyllä ehdottomasti sen arvoinen :) Mukavaa päivää!<3

    VastaaPoista

Kiva jos jätät kommenttia, vastaan mahdollisimman pian! :)