torstai 29. kesäkuuta 2017

Mites se suunnitelma?

Moikka!

Täällä ollaan taas. Monellakin tavalla, nimittäin olen taas saanut itseäni niskasta kiinni ja olo on jälleen virkeä ja pirteä ja muutenkin paljon toiveikkaampi! Varmasti tuo auringonpaiste tuo oman mukavan lisänsä fiilikseen.
Jokin aika sitten kirjoittelin, että minulla on heinäkuulle suunnitelma. Halusin siis ottaa hieman tiukemman linjan tuossa heinäkuussa, koska kesäkuussa on tullut mätettyä varmasti enemmän herkkuja kuin kunnon ruokaa yhteensä.
Yleensä suunnitelmissani on selkeä kaava: luon itselleni tarkan ruokavalion ja treeniohjelman ja valitsen tietyn ajanjakson, jonka sitten yritän suoriutua kunnialla ohjelmia noudattaen.
Tällä kertaa tilanne on hyvin kaukana tuosta!
Se, että haluan tsempata heinäkuun ei todellakaan tarkoita mitään kitudieettiä, treeniohjelman tiukkaa noudattamista, tai edes herkkulakkoa. Oikeastaan se tarkoittaa vain keväällä opitun hyvän treeni- ja ruokarytmin noudattamista, mikä suurimmalta osin tulee jo tottumuksesta. Olen kyllä miettinyt suuntaa-antavat ohjeet treeniin: salille 3-4 kertaa viikossa ja aerobista 2-3 kertaa viikossa ja noista vähintään yksi olisi intervalliharjoitus.





Herkuttelun suhteen pyrin siihen, että pidän herkkupäivän vain kerran viikossa, mutta jos kaveri pyytää jäätelölle, en todellakaan aio kieltäytyä! Aion myös pitää parempaa huolta siitä, että syön mm. välipalan. Pelkästään jo se vähentää varmasti todennäköisyyttä herkutella.
Olen kenties vihdoinkin hoksannut sen, että aina vaan kieltämällä ja kieltämällä jää lopulta vaan kiertämään siihen samaan vanhaan oravanpyörään. Esimerkkinä juuri tämä: en kiellä herkuttelua, vaan lisään kunnon ruoan syömistä jolloin herkuttelukin (ehkä) vähenee samalla.
En halua toistaa enää omia virheitäni. Rentous on se juttu. Viime postauksessakin listasin juttuja, joista haluan päästä kokonaan eroon.
Nyt kesäkuussa tuo rentous on mennyt hieman yli ja sitä myöten herkkuja on tullut vedettyä. Siksi haluan nyt kiristää naruja hieman, mutta ei liikaa.
Eilen illalla vedin herkkuhimooni suklaapäälysteisiä miniriisikakkuja sekä puolikkaan proteiinipatukan. Kenties moni voi pitää noita herkkuina, mutta minulle ainakin jäi puhdas omatunto noiden syömisen jälkeen :)


Valehtelisin jos väittäisin, ettei minulla olisi toiveena saada painoa alaspäin heinäkuussa enemmän kuin kesä- tai toukokuussa (+/-0). Kyllä se ajatus siellä taustalla edelleen on ja käyn vieläkin puntarilla oikeastaan päivittäin. Korjataan nyt kuitenkin asia kerrallaan ja nyt on treenaamisen ja ruokailujen aika!

Olen myös huomannut jotain... Kerroinkin jossain aikaisemmassa postauksessa, että herkuttelumakuni on kummasti muuttunut suklaasta hedelmäkarkkien suuntaan. Nyt tuntuu myös siltä, että hyvin hitaasti makuni on muuttumassa pois näistä sokerimätöistä kohti terveellisempiä herkkuja! Menen edelleen tottumuksesta irtokarkkihyllyille, mutta viime aikoina joka kerta kun olen ostanut näitä "perinteisiä" herkkuja, olen todennut että ei ne vain enää maistu niin hyviltä!
Ei pidä vielä nuolaista ennen kuin tipahtaa, koska edelleen valitsen kaupassa ne rasvaisimmat ja sokerisimmat vaihtoehdot ensisijaisesti. Mutta ehkä jonain päivänä tämä(kin) muuttuu! Tällä hetkellä tuntuu, että tottumus ohjaa herkutteluani enemmän kuin mielihalut. "Olen aina syönyt näitä herkkuja, joten ostan niitä jälleen". En ole vielä löytänyt niitä "klassikoita" uudelle maulleni, jos ymmärrätte mitä meinaan! :D

Tästä tuli näköjään tämmöinen päätön ja hännätön kuulumispostaus, joten jatketaan sillä linjalla. Nimittäin hetken pelkäsin jo tulevani kipeäksi. Kurkku on ollut hieman kipeä, yhtenä yönä ihan kunnolla. Hoksasin, että tuo johtuu kenties allergiasta! Kertokaa jos teillä on tarkempaa tietoa, voiko allergia oireilla myös kurkkukipuna? Nyt eletään nimittäin allergia-aikaa ja lääkkeistä huolimatta olen aika tukossa. Muistelen myös, että viime vuonna samoihin aikoihin googletin kurkkukivun ja allergiaoireiden yhteyttä, saamatta kuitenkaan kunnon vastausta...

Kilometrikesäkuu tulee huomenna päätökseen ja uusi haaste alkaa. Olkaa siis kuulolla, niin kerron paljonko niitä kilometrejä lopulta kertyi! :)

2 kommenttia:

  1. Kuulostaa erittäin hyvältä suunnitelmalta! Erityisesti ihailen fiksua suunnitelmaasi ja hienoa asennettasi syömisiä ja herkuttelua kohtaan. Täyskielloilla ja liialla rajoittamisella saa todennäköisesti vain aikaan entistä suuremmat himot, eikä se muutenkaan vie pidemmän päälle tavoitteissa eteenpäin. Tämä sopivan rento suunnitelma sen sijaan kuulostaa paljon fiksummalta.

    Mielenkiintoista kuulla myös herkkumaun muutoksesta terveellisempää suuntaan. Ehkä sekin kertoo jotain elimistön paremmasta tasapainosta, kun ei tarvitse varautua sokeri-rasva-himoilla tulevaan nälkäkuuriin, vaan kertoo enemmän siitä, mikä on normaalin toiminnan kannalta parasta, jos syömiset ovat muuten paremmassa kunnossa. Ja hienoa myös, että olet itse huomannut tämän :)
    Itsekin tosiaan herkuttelua suunnitellessa suuntaan aika automaattisesti karkkihyllylle sokeristen ja rasvaisten herkkujen pariin. Tämäkin on kuitenkin aika paljon tottumusta ja paremmalla kehon kuuntelulla voisi oppia valitsemaan enemmän niitä terveellisempiä herkkuja. Hieno huomio siis tästä herkkumaun muutoksesta ja valintamahdollisuuksien monipuolisuudesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana Anne❤ On kyllä itsekin ollut mukava huomata selkeää muutosta parempaan esimerkiksi juuri tässä suunnittelemisessa!

      On kyllä hassua, miten nykyään tottumus ohjaa tuota herkuttelua enemmän kuin mieliteot... Mutta jospa se pikkuhiljaa muuttuu sekin :) Kiitoksia jälleen kivasta kommentista ja aurinkoista päivää!☀

      Poista

Kiva jos jätät kommenttia, vastaan mahdollisimman pian! :)