maanantai 29. toukokuuta 2017

Laihdutusohjeita suoraan 60 - luvulta!

Moi!

Eilisessä postauksessa vähän vihjailin, että tänään tulee aika mielenkiintoinen ja hauska postaus. Makuasioitahan nämä ovat, mutta ainakin omasta mielestäni tämä oli todella kiinnostava aihe.

Tein viikonloppuna sukulaisteni kirjahyllystä hauskan löydön: vanhan lääkärikirjan! Pakkohan siitä oli kirjoittaa kokonainen postaus, sen verran huvittavia juttuja sieltä löytyi.
Olisi pitänyt ottaa kirjan kannesta kuva, tai ottaa kunnolla lähteet ylös, mutta kyseessä oli siis joku kodin lääkärikirja tms. ja julkaisuvuosi oli 1960. Kenties ensi kerralla kun olen samassa paikassa vierailulla, otan tiedot ylös ja lisään lähteet jälkikäteen tähän postaukseen (jos muistan!).

Satuin aukaisemaan kirjan juurikin siitä kohtaa, jossa puhuttiin laihduttamisesta ja ylipainosta ja pakko myöntää, että repesin nauramaan ihan ääneen joissakin kohtaa.

Kirja ei valitettavasti enää ole hyppysissäni, mutta otin sivuista pari kuvaa ja niiden perusteella referoin teille parhaimmat kohdat. Koko kappale alkoi seuraavasta kuvasta:


Kuvatekstinä lukee: ihannepaino pitäisi voida laskea tämän taulukon mukaan. Sen on laatinut muuan suuri henkivakuutusyhtiö

Kuva voi näkyä hieman huonosti, mutta tiivistettynä siis menee näin: yläpuolella on taulukko miehille ja alapuolella naisille. Vasemmalla on sarake, joka kuvaa pituutta ja sen jälkeen tulee kolme saraketta: hoikka, keskivahva ja tanakka. Näiden alla on siis paino, joka kunkin painoisella tarkoittaa mitäkin kolmesta vaihtoehdosta.
Otetaan esimerkki: lähimpänä itseäni on pituus 155cm (olen siis n. 157cm). Jotta olisin kirjan mukaan hoikka, minun tulisi painaa 50,1kg. Keskivahvaksi minut luokiteltaisiin, jos painoni olisi 53,6. Tämän mukaan olen tällä hetkellä tanakka, tai siitä ylikin. Tanakan raja nimittäin menee painossa 57,1kg. Tällä hetkellä olisin tuohon painoon huipputyytyväinen, mutta 60-luvulla en ehkä olisi ollut :D
Okei, kun kirjaa lukee eteenpäin, ei asioita sanota ihan niin mustavalkoisesti, mutta kuitenkin tuo taulukko sai minut huvittumaan. Sitäkään ei suoraan sanota, että tanakka olisi huono asia, sillä tarkoitetaan kai enemmän ruumiinrakennetta kuin painoa.


Seuraavaksi siis laihdutusohjeita suoraan 60-luvulta! (suoria lainauksia kirjasta)


- (laihtuakseen) on kartettava sellaisia ruoka-aineita kuin voita, margariinia, öljyä, pekonia tai muuta rasvaista lihaa, kermaa (varsinkin paksua), maksapasteijaa, kaikenlaisia jauhoja ja suurimoita, pikkuleipiä, wieninleipää ja savustettua ankeriasta, jotka kaikki ovat eniten kaloreja sisältäviä ravintoaineitamme

- Nautintoaineista suklaa ja pähkinät ovat erityisen vaarallisia

- Mikä on syynä siihen, että joku voi syödä suuret määrät ruokaa, kun taas toisen täytyy lihomista välttääkseen säännöstellä tiukasti ravintonsa, sitä ei varmasti tiedetä. Temperamentilla (vilkkaudella), lihastoiminnan aktiivisuudella ja ehkä perinnöllisilläkin seikoilla on osuutensa asiaan.

- Paras keino liikalihavuutta vastaan on tarkastaa painonsa säännöllisin väliajoin ja huomatessaan sen lisääntyneen vaikkapa vain jollakin kilolla vähentää heti kalorien saantia

- Lääkärin tulee ennen muuta saada potilas käsittämään, että lihavuus on sairaus tai tulee aiheuttamaan sairauksia. Kaikista liikalihavuuden aiheuttamista ikävyyksistä tulee keskustella tarkkaan ja sillä tavoin saada potilas koko sydämestään antautumaan laihdutushoitoon.

- Ellei hän (potilas) ole siinä (laihdutuksessa) sataprosenttisesti mukana, on laihdutuskuuri jo tuomittu epäonnistumaan

- Lihava ihminen on saatava vähentämään kaloreita ja hänelle on laadittava seikkaperäinen, noin 1000 kaloria päivässä sisältävä ruokavalio

- Häntä tulee myös neuvoa ostamaan jokin liikalihavuutta ja sen torjumista käsittelevä kirja

- Edelleen lihavan ihmisen tulee punnita itsensä ainakin kerran viikossa ja tarkastuttaa lääkärillä painonsa joka toinen tai kolmas viikko

- Kun hänen (laihduttajan) painonsa vähenee, hänen tulee saada siitä kiitosta, ja ellei vähenemistä tapahdu, häntä tulee vakavasti varoittaa poikkeamasta ruokavaliostaan

- Pyrkimyksenä tulee olla painon väheneminen noin yhdellä kilolla viikossa eikä potilasta saa päästää hoidosta ennen kuin hän on saavuttanut ihannepainonsa


Sellaisia juttuja... Todella jännä. miten lihavuuteen on suhtauduttu noin ankarasti. Nykyisessä yhteiskunnassa sosiaalinen media aiheuttaa ulkonäköpaineita, mutta kyllä tuossakin on varmasti ollut aika isot paineet olla hoikka, kun liikapainoa on pidetty noinkin vakavana sairautena.
Nykyäänhän suklaa, tai ainakaan pähkinät eivät ole mitenkään erityisen vaarallisia, vaan päin vastoin jopa terveellisinä pidettyjä :D Lisäksi minua hieman järkytti tuo, että lihavalle laaditaan tarkka, n. 1000 kaloria sisältävä ruokavalio!? Pituudesta tai ruumiinrakenteesta riippumatta. Ja ihan tosissaan, lääkärit ovat suositelleet tuollaista kitudieettiä??

Ja tuokin kuulosti aika hurjalta, että jos paino on noussut edes vähän, pitää heti vähentää kaloreita ja viikossa pitäisi pudottaa kilo.

No, kuten sanottu, voi hyvin olla että tästä kymmenien vuosien päästä nykyisiä ohjeita voi pitää hassuina ja kummallisina.
Niin ja oli tuossa kirjassa paljon asiaakin! Osa tiedoista piti vieläkin ihan paikkansa. Tämä laihdutusosio kosketti itseäni erityisesti ja on hauskaa verrata nykyisiä ohjeita aikaisemmin annettuihin.

Ja ihan nyt vain kaiken varmuuden vuoksi muistutan, että tämä postaus oli siis ihan huumorilla tehty. Kenellekään en todellakaan suosittele noiden ohjeiden noudattamista oikeasti!

Miltä teidän mielestänne nämä ohjeet kuulostivat? Voisitteko kuvitella noudattavanne tällaisia ohjeita? Kenties joku on elänyt näiden ohjeiden mukaan tai nähnyt jonkun muun elävän? Kommenttiboksi on auki, niin kuin aina :)


4 kommenttia:

  1. Huh, huh tota taulukkoa. Ennen on ollut hieman eri kauneusihanteet ja terveyskäsitykset. Mielenkiintoinen postaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sanos muuta! :D Onneksi tänä päivänä on hieman eri ajatukset! Kiitos kommentista Helzu! :)

      Poista
  2. Huh, olipa tosiaan aika hurjaa asiaa! :D
    Taulukko antoi aika kapeat rajat eri vartalotyypeille, mikä ei myöskään ota huomioon lihaksen vaikutusta painoon ja kehon muotoon. Samoin pähkinöiden vaarat ja tuo 1000 kalorin ruokavalio ei kuulosta kovin nykypäiväiseltä ja fiksulta terveysvalistukselta.

    Onneksi osasit kuitenkin suhtautua juuri oikealla asenteella kyseisiin ohjeisiin ja kiva että jaoit ne tänne muidenkin iloksi (ja nimenomaan iloksi, ei niinkään noudatettavaksi)! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös! :D
      Tuo taulukko oli kyllä todella suppea ja huono. Nykyään kritisoidaan Bmi:n käyttöä, mutta kyllä sekin tähän verrattuna on paljon parempi vaihtoehto :D

      Tällä kertaa tosiaankin tarkoituksena oli vain viihdyttää, eikä kenenkään tulisi kyllä tosissaan näitä ohjeita noudattaa.
      Kiitoksia kommentista!<3 :)

      Poista

Kiva jos jätät kommenttia, vastaan mahdollisimman pian! :)