maanantai 3. huhtikuuta 2017

Toivepostaus: Aamu- ja iltapalavinkkejä

Moikka!

Tämä postaus tuli toiveena Helzulta ja Lauralta ruokapäiväkirjani kommenteissa.
Täältä siis pesee! :D


Ajattelin siis jakaa omia suosikki aamu- ja iltapalojani tähän. Monet niistä ovat aika "peruskauraa", mutta jospa edes jollekin teistä tarttuisi joku idea tästä :) En erittele ruokia erikseen aamu- tai iltapaloihin, koska tavallaan kaikki näistä soveltuvat kumpaan ateriaan tahansa. Se on enemmän omista makutottumuksista kiinni. :)

En kirjoita erikseen määriä, koska se on niin yksilöllistä. Näitähän voi ja kannattaa myös yhdistellä, esimerkiksi maitorahka ei pelkiltään välttämättä riitä. Joka tapauksessa tässä nämä ovat:

Leipä/Riisikakut & Kananmuna

Tämä on oma ikisuosikkini! Odotan aina innolla, jos tiedän saavani aamulla syödä tätä :D Riisikakkujen päälle kananmuna sopii yllättävän hyvin! Riisikakkujen päälle minulla ei ole tapana laittaa levitettä, koska mielestäni ne eivät sitä vaadi.


















Smoothie

Smoothieissahan vain taivas on rajana! Hyvä perussmoothie tulee esimerkiksi yhdistämällä maitorahkan, banaanin ja 1dl marjoja. 
Jos maitorahka kyllästyttää niin kuin täällä, voi yhdistää banaanin ja marjojen lisäksi mehukeittoa, kaurahiutaleita ja vaikkapa maustamatonta jogurttia.

Maitorahka

Vaikka en itse enää maitorahkaa syökään, niin joskus söin ja listaan sen siksi tähän. Jos joku teistä kuitenkin kaipaa uusia ideoita rahkan sekaan, niin suurkulutusaikoinani kirjoitin postauksen siitä vinkkejä rahkan sekaan-postauksessa. Rahkan kanssa syötäväksi sopii muutama riisikakku tai vaikkapa kaksi ruisleipää.

Puuro ja Skyr!

Tämä makuyhdistelmä on peräisin viime viikonlopulta, kun olosuhteiden pakosta jouduin turvautumaan inhoamaani puuroon, eikä edes mehukeittoa löytynyt jääkaapista! Onneksi tämä tilanne tuli vastaan, koska ihastuin tähän yhdistelmään heti! Minä, puuron vihaaja söin heti samana päivänä puuroa aamupalaksi ja illalla vielä iltapalaksi! Voitteko kuvitella... Suosittelen lämpimästi kokeilemaan!

Karjalanpiirakat & munavoi

Näin dieetillä en näitä suosi, mutta mikäpä estää silloin tällöin syömästä tätä herkkuyhdistelmää. Jos parempaa versiota haluaa, niin kananmunat voi viipaloida piirakoiden päälle, eikä silloin tarvitse valmistaa erillistä levitettä välttämättä.

Munakas

Munakas on taas näitä, johon täytteeksi sopii melkein mitä vaan, oman maun mukaan. Munakkaasta voi tehdä myös makean lisäämällä täytteeksi esimerkiksi marjoja tai banaania. Suolaiseen munakkaaseen on helppo pilkkoa täytteeksi esimerkiksi kinkkua tai kalkkunaleikettä. Myös kirsikkatomaatit toimivat erityisen hyvin. Sopii hyvin proteiinipitoisemmaksi ilta- tai aamupalaksi.

Banaaniletut

Perusbanaaniletuthan valmistuvat yhdistämällä yhden banaanin, kaksi kananmunaa ja ripauksen kanelia. Ne sitten paistetaan pannulla. Olen monesti mainostanut täällä omaa banaanilettureseptiäni, olettehan jo kokeilleet? ;)
Itse tykkään syödä banaaniletut Skyrin kanssa. Toimii hyvin :)


Jogurttiannos

Jogurttiannokseen toki suositeltavinta on käyttää maustamatonta jogurttia, koska maustetuissa jogurteissa on yleensä paljon sokeria. Itse käytän kuitenkin monesti rasvattomia maustettuja jogurtteja sokerista huolimatta.
Jogurttiannoksen sekaan hyviä ideoita ovat esimerkiksi kaurahiutaleet/mysli, raejuusto (sopii tosi hyvin!), marjat, banaani, siemenet, makeutuksena halutessasi ripaus hunajaa.

Riisikakut, pähkinät, raejuusto mehukeitolla

Tässä aika hyvä kolmikko, joka sisältää mukavasti proteiininlähteen, rasvanlähteen ja hiilihydraatinlähteen. Riisikakkujen päälle kalkkunaleikettä, raejuuston sekaan halutessa sokeritonta mehukeittoa ja pähkinöitä 20-30grammaa. 


Hedelmäsalaatti

Tämä on todella hyvä makeanhimon taltuttaja samalla! Itse käytän välillä kaupan persikka- ja ananassäilykkeitä, mutta myös tuuorehedelmistä saa todella herkullisen hedelmäsalaatin. Jos nestettä kaipaa, niin sokeriton mehukeitto tai mehutiiviste sopii hyvin joukkoon.


Näin. Kuvat ovat yhtä huonoja kuin aina ennenkin, pahoittelut siitä!
En tosiaan ole mikään ravitsemuksen asiantuntija, mutta tällaisia juttuja tulee itse vaihdeltua aamu- ja iltapalana. Tuliko yhtään uusia ideoita? 
Ja kommenttiboksiin saa toki jaella omia reseptejä ja ideoita, olisi kiva saada tähän listaan täytettä :)

Niin ja muistattehan, että tänään alkaa hyvänolonhuhtikuu, eli positiivisia juttuja kehiin :)

2 kommenttia:

  1. Kivoja vinkkejä sain itselleni, koska tuntuu, että varsinkin aamupala on aina joko puuroa tai leipää ison määrän kahvia kera. Virkistävä postaus. Hyvää viikon alkua sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, sittenhän tämä postaus teki tehtävänsä😊 Hyvää viikon alkua myös sinulle Helzu!:)

      Poista

Kiva jos jätät kommenttia, vastaan mahdollisimman pian! :)