lauantai 8. huhtikuuta 2017

HIIT-treeni uimahallissa!

Moikka!

Tällä kertaa ajattelin jakaa teille treenivinkin. Kuten varmasti tiedättekin, HIIT-sana tulee sanoista High Intensity Interval training. HIIT treenithän ovat ihanteellisia painonpudottajille, koska tällaisen treenin jälkeen keho jää polttamaan rasvaa vielä moneksi tunniksi treenin päättymisen jälkeen.

Oletko koskaan kokeillut tehdä HIIT-treeniä uimalla? Itse kokeilin sitä tänään ensimmäistä kertaa ja voi sitä ihanaa tunnetta, kun oli treenin jälkeen aivan poikki! Tarkoitus ei alun perin ollut tällaisen treenin tekeminen, mutta koska en viihdy uimahallissa kovin hyvin ja halusin sieltä nopeasti pois, päätin tehdä tällaisen nopean, mutta tehokkaan treenin.
Uimalla tehtävässä harjoituksessa on muun muassa se hyvä puoli, että se rasittaa koko vartaloa ja on siksi hyvin tehokas liikuntamuoto. Lisäksi uiminen sopii myös sellaisille henkilöille, joilla on runsaasti ylipainoa tai tuki- ja liikuntaelinvaivoja.
Koska uimareita on monentasoisia ja ihan aloittelijoille ei ehkä sovi treeni sellaisenaan, laitoin alle myös vesijuoksuversion tästä HIITistä. Tästä löytyy siis kokeiltava treeni ihan kaikentasoisille! :)

pexels.com


Uinti-Hiit:


Lämmittele uimalla 200-500m rauhallisesti vapaavalintaisella tyylillä. Tähän tosin rintauinti ("sammakko") sopii ehkä parhaiten.

Treeniosuus:
Ui altaan päästä päähän vapaauintia, eli kroolia niin nopeasti kuin pystyt (altaan pituus on yleensä 25 tai 50m)
Palaa takaisin altaan toiseen päähän uimalla rauhallista rintauintia.
Heti, kun pääset takaisin lähtöpisteeseen, spurttaa uudelleen kroolia altaan toiseen päähän. Palaa jälleen rauhallisesti takaisin.

Toista tämä altaan pituudesta riippuen 2-4 kertaa niin, että matka on yhteensä 200m (25m altaassa 4 spurttia, 50m altaassa 2 spurttia). Pidä pieni tauko ja toista sarja uudestaan 1-3 kertaa.

Loppujäähdyttely: Ui rauhallista uintia 100-200m

Huom! Älä huolehdi, jos uintitekniikkasi ei ole täydellinen. Tärkeintä on saada henkitys kiihtymään. Jos krooliuinti tuntuu liian vaikealta, voit spurtata myös jollakin muulla uintityylillä.
Pääasia, että annat spurtin aikana kaikkesi ja uit niin nopeasti kuin pystyt.

Vesijuoksu-Hiit

Tätä harjoitusta tehdessä huomioithan, että treenaat juuri vesijuoksuun tarkoitetulla radalla, että et häiritse muita uimareita :)
Lämmittele juoksemalla rauhallisesti 100-200m 

Treeniosuus:
Juokse n. 10 metriä niin nopeasti kuin pystyt. Keskity siihen, että rytmität liikettä käsillä koko ajan. Tarkoitus ei ole edetä nopeasti eteenpäin, vaan tikata mahdollisimman nopeasti jaloilla.

Juokse sen jälkeen n.10m rauhallisesti ja anna sykkeen hieman tasaantua. Spurttaa sen jälkeen uudelleen n.10m.

6 spurtin jälkeen pidä pieni tauko ja toista sarja uudestaan 1-3 kertaa.


Kertokaa, jos kokeilitte tätä treeniä ja miltä se kuulostaa.

Mukavaa viikonloppua! :)

Ps. Seuraava postaus on sitten taas postaussarjan jatkoa, pahoitteluni että tässä on ollut pidempi tauko :(

2 kommenttia:

  1. HIIT-treeni vedessä on mulle uusi juttu. En ole koskaan kuullutkaan. Itse en kuitenkaan innostunut, mutta jaan vesipetoystävälleni ko. ohjeet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ollut itsekään ennen tätä kokeillut Hiitiä vedessä :) Kiitos että jaat ohjeet, vaikka et itse innostunutkaan!:)

      Poista

Kiva jos jätät kommenttia, vastaan mahdollisimman pian! :)