maanantai 27. helmikuuta 2017

Mitä painonpudotus oikeasti vaatii?

Hei vaan!

Varmaan jokainen, joka on koskaan tähän blogiin eksynyt on huomannut, ettei painon pudottaminen ole koskaan ollut minulle helppoa, saati kovin onnistunutta.
Joka kerta silti aloitan uudelleen, koska olen aivan varma että onnistun vielä!
Niin kuin olen sanonutkin, opiskelen liikunta-alalla ja haluan tulevaisuudessa työskennellä personal trainerina. Tietoa siis on ja olen sitä jonkun verran jakanut muillekin. Olen siis antanut muille vinkkejä, joita en itse osaa noudattaa (vielä)...


Aika säälittäväähän se on, että itse en silti saa painoa alaspäin, eikä sitä selitä pelkästään nuo syömisongelmat mitä minulla on ollut ja on osittain edelleen. Vaikka ylipainoa ei oikeastaan olekaan, niin pudotettavaa on silti. Jokin siis mättää ja pahasti.
Tähän postaukseen ajattelin kerätä asioita, joita painonpudotus vaatii ihan oikeasti ja nimen omaan omasta näkökulmastani. Jokainen tietää, että laihdutus vaatii sitä, että syö alle kulutuksen, joten jätetään tällaiset perusjutut kokonaan pois. Toivottavasti näistä on jollekin edes hieman apua, samalla tässä kirjoittaessa yritän myös vakuuttaa itseäni :D

1. Armollisuus
Ei ole kovin realistista muuttaa elintapojaan kertaheitolla kokonaan. Pienet muutokset pikkuhiljaa takaavat todennäköisemmin onnistuneen tuloksen, kuin se, että yhtäkkiä syödäänkin pelkkää kanaa ja riisiä. Mielestäni myös herkut kannattaa ja pitää sallia itselleen kohtuuden rajoissa. Alkuun voi toki olla ihan ok pitää joku pieni herkuton kausi päästäkseen niin sanotusti vauhtiin, mutta sen jälkeen esimerkiksi tietty herkkumäärä viikossa tai herkkupäivä voi olla hyvä idea.
Armollisuus tarkoittaa myös sitä, että ei vaadi itseltään täydellisyyttä tai ehdottomuutta.Omalla kohdallani armollisuutta täytyy ehdottomasti harjoittaa ja esimerkiksi pientä mokaa ei pidä pahentaa heittämällä hanskoja tiskiin. Mieluummin sitä vain toteaa, että nyt tuli mokattua mutta se ei pilaa mitään pidemmällä tähtäimellä. :)

2. Kärsivällisyys
Noniin, kun päästiin puhumaan tuosta pidemmästä tähtäimestä, niin jatketaan sillä. Mitä hitaampi muutos, sitä suuremmalla todennäköisyydellä se on myös pysyvä. Itse ainakin odotan tuloksia aina heti ja motivaationi on koetuksella, jos tuloksia ei heti näykkään. Painonpudotuksessa tulos on useimmiten se puntarin lukema, joka loppujen lopuksi ei kerro lähellekään kaikkea. Laihdutuksen ei pitäisi olla pelkästään puntarin tuijottamista. Samalla kun odotat tuloksen näkymistä, on hyvää aikaa tehdä uusista elintavoista pysyviä. Jos kaikki paino oikeasti tippuisi viikossa tai kahdessa, olisi hyvin todennäköistä että suurin osa kiloista tulee pian takaisin, koska elintapasi eivät ole pysyvästi muuttuneet. Sanotaan, että kestää 21 päivää että jostakin tulee tapa. Minusta siinä menee vieläkin kauemmin. Kärsivällisyys on kyllä ehkä näistä kohdista se kaikista vaikein ainakin itselleni. Mutta niin se vain on, että siihen painon kertymiseen menee aikaa ja niin myös sen painon tippumiseen. Ollaan siis kärsivällisiä, niin vaikeaa kuin se onkin!

3. Stressaamattomuus
Painosta stressaaminen on ehkä pahinta mitä voi tehdä! Stressi itsessään voi pysäyttää painon putoamisen, tai jopa lihottaa. Silloin ollaan väärillä raiteilla, jos oikeasti se puntarin lukema aiheuttaa suoranaista stressiä. Itselläni stressiä lievitti puntarillä käymisen harventaminen. Viime syksynä oli kaikista pahin jakso, kun tein mielestäni kaiken oikein, mutta paino ei vaan tippunut. Päätin jättää puntarin kokonaan muutamaksi viikoksi ja kappas, paino oli pudonnut kuin itsestään kun taas uskaltauduin katsomaan tilanteen!
Myös tämä on juttu, mihin sorrun helposti ja usein, mutta olen saanut tätä vähän parannettua :)

4. Itsehillintä
Vaikka armollisuus on mielestäni todella tärkeää ja myös herkut kuuluvat ruokavalioon välillä, niin totuushan se on, että laihdutus vaatii itsehillintää. Itse voisin syödä herkkuja vaikka joka päivä, jos niistä ei olisi mitään haittaa. En vain yksinkertaisesti voi aina antautua niiden omien herkkuhimojen vietäväksi. Itsehillintäähän voi harjoittaa sillä, että ei anna itselleen periksi. Minulla on tässä(kin) vielä ihan hurjasti tekemistä! Kun tosissani päätän olla syömättä herkkuja, pystyn siihen kyllä. Se vaatii kuitenkin sitä kunnollista päätöstä. Valintoja on vaan tehtävä ja välillä on mietittävä, että haluaako enemmän sitä suklaalevyä vai tulosta.

5. Omistautuneisuus
Tosiaan, valintoja on tehtävä. Painon pudotus vaatii päivittäisiä oikeita valintoja. Jos on ikään kuin puoliteholla mukana, ei tulostakaan todennäköisesti tule kovin nopeasti. Omistautuneisuus punnitaan ehkä eniten silloin, kun on joku juhla tai tapaaminen, jossa herkkuja on tarjolla ja niitä suorastaan tuputetaan. Tässä se armollisuus tulee tottakai kyseeseen ja välillä saa tietenkin herkutella. Jos kissanristiäisiä alkaa kuitenkin olla monta kertaa viikossa jatkuvasti ja aina on pakko herkutella, niin täytyyhän sitä miettiä että kuinka tärkeää se painonpudotus todellisuudessa on. Omistautuneisuus on myös sitä, että valitsee salille menemisen sohvalla istumisen sijaan ja muut vastaavat :)

6. Tarpeeksi syöminen
Jälleen kohta, jota yritän itselleni vakuutella! Ei sitä turhaan sanota, että syömällä laihtuu eikä syömättömyydellä. Liian vähäinen energiansaanti kostautuu jossakin vaiheessa väkisinkin ja silloin ei enää se hyvä itsehillintäkään välttämättä riitä! Kun syö tarpeeksi ja tasaisesti pitkin päivää, on turhien himojen todennäköisyys kaikista pienin. Lisäksi sellaista ruokavaliota jaksaa noudattaa pitkään ja pienillä muutoksilla vaikka loppuelämänsä. Minulla on huono tapa skippailla aterioita, koska silloin saan muka vähemmän energiaa ja paino tippuu nopeammin. Todellisuudessahan ennemin tai myöhemmin käy niin, että syön ne kaikki energiat jostakin väärästä lähteestä korkoineen päivineen. Syökää siis oikeasti tarpeeksi! Jos liikuntaa on painonpudotuksessa mukana, niin sitä ruokaa oikeasti saa syödä ihan reilusti ja rohkeasti. Note to self...

7. Itseensä uskominen
Tästä puhuinkin jo vähän aikaa sitten Olen luovuttaja - tekstissä, mutta palataan siihen taas. Sillä on oikeasti merkitystä, miten puhut itsellesi. Positiivisuus ja itsensä kannustaminen vaan yksinkertaisesti vie pidemmälle kuin itsensä haukkuminen ja moittiminen. Kliseistä se on, mutta itselleen tulisi puhua kuin toivoisi vaikka omalle ystävälleen puhuttavan. Vaikka olen jälleen tässäkin tosi huono, mutta joskus olen onnistunut pidemmän aikaa puhumaan itselleni positiivisesti ja se on oikeasti toiminut! Totta se on, kokeilkaa ihan oikeasti, että keskitytte itsenne tsemppaamiseen alusta lähtien. Projektiin on aika turha lähteä mukaan, jos alusta lähtien uskottelee itselleen epäonnistuvansa. Eihän silloin voi onnistua, jos on jo päättänyt epäonnistuvansa, pätee ihan kaikkeen! Hyvä sanonta: Kuka uskoo sinuun, jos et itse usko itseesi?




8. Motivaatio
Ne syyt, miksi olet lähtenyt koko projektiin. Ne kannattaa pitää mielessä ihan koko ajan ja keksiä uusia. Ilman motivaatiota koko hommalta katoaa pohja ja into. Alkuun motivaation saattaa joutua kaivamaan ulkoisista lähteistä, kuten ohjelmista tai kuvista, mutta onnistumisien myötä motivaatiota tulee siitä onnistumisesta ja itsensä voittamisesta!

Noniin, tämä kilometripostaus alkaa olla jo loppupuolella. Haluan vielä korostaa, että keräsin tähän niitä minulle vaikeimpia juttuja, joiden olen todennut olevan oman onnistumiseni tiellä kerrasta toiseen. Minun mielestäni painonpudotus vaatii juuri noita edellä mainittuja juttuja itseltäni. Oletteko te huomanneet joitakin samoja juttuja oman onnistumisenne tiellä? Onko teillä tähän listaan jotain lisättävää, vai ottaisitteko kenties jotain pois?:)

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! :)

2 kommenttia:

  1. No ompas hyvä postaus! Sai kyllä ajattelemaan.

    Olen tuota motivaatiota omalla kohdallani miettinyt monesti. Aluksi ne tunteet joita ruoasta saa, on painanut niin paljon enemmän kuin mikään muu, etten ole löytänyt sitä mikä motivoi. Pelkkä "itseni tähden" ei todellakaan ole yhtään motivoiva :D Mitä laihemmaksi vuosien saatossa tullut, sitä enemmän olen ollut sairaana ja saanut riesakseni tauteja, mistä ei ollut puhettakaan lihavana. Naamataulu taas ei nätimmiksi muutu vaikka miten istuisin salilla 247365. Että en voi sanoa itseni, terveyden tai ulkonäön takia. Eli mikä siis motivoi.. varmaan vauhti ois aika paljon ripeämpi ollut jos olisi se selkeä motivoiva kohde/asia.

    Mielenkiintoisia juttuja sulla kyllä, luettava lisää ☺

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei!
      Mahtavaa kuulla että tämä sai ajattelemaan.
      Motivaatio on kyllä ehkä se yksi tärkeimmistä jutuista laihdutuksessa ja jos se ei ole kunnossa, niin tulosta on aika vaikea saada. Minullakin on välillä aikamoista hakemista tämä, mutta pikkuhiljaa! :D
      Jää ihmeessä lukemaan lisää, ihanaa kuulla että kiinnostaa :) Kävin myös lueskelemassa sinun blogiasi :)
      Kiitos kun kommentoit ja mukavaa kevään odotusta! :)

      Poista

Kiva jos jätät kommenttia, vastaan mahdollisimman pian! :)