keskiviikko 16. marraskuuta 2016

Dieetit, joita olen kokeillut

Moikka!

Kuten eilen jo kerroin, niin pienen pieni ahdistus on ollut nyt alkuviikon päällä. Nyt se alkaa kuitenkin vähän jo helpottaa. Jännitän hieman viikonlopun toista "pakollista" herkuttelua, mutta uskon sen menevän ihan hyvin kun asennoidun oikein ja positiivisesti :)

Tuo ahdistus piti mainita siksi, että se on johdattelua tähän postaukseen. Silloin kun paino tai syöminen on oikein ahdistanut, olen saattanut turvautua laihdutusvalmisteisiin tai tiukempiin dieetteihin. Tänään sattui sellainen pieni "vahinko", että pitkästä aikaa korvasin yhden aterian ateriankorvikkeella. Vanhat muistot tuli mieleen ja ajattelinkin vähän kerrata niitä tässä postauksessa. Nyt nuo ajat alkaa olla takana päin ja painonpudotukseni on paljon järkevämpää kuin aiemmin. Tässä kuitenkin kertausta joskus kokeilemistani dieeteistä...

Ja ennen kuin luet yhtään pidemmälle haluan vielä yleisesti sanoa, että en todellakaan suosittele pikadieettejä tai laihdutusvalmisteita, varsinkaan pidempään käyttöön.

1. Kaloreiden laskeminen
- Tätä oikeastaan teen välillä vieläkin, mutta tämä oli myös ensimmäisiä keinojani pudottaa painoa. Laskin tosi tarkkaan kalorit ja jos herkuttelin, minun piti liikkua niin paljon että kulutin saman verran kaloreita. Nykyään en onneksi enää tee tuota, sillä se ei ole hyväksi eikä kovin tervettäkään näin jälkikäteen ajateltuna. Nykyään pystyn toteuttamaan kaloreiden laskemista paljon järkevämmin tarvittaessa. Lasken kulutukseni ja energiansaantini ja varmistan etten ole syönyt liian vähää tai liian paljoa ja se on mielestäni vielä ihan ok.

2. Nutrilett - laihdutusvalmisteet
- Jos kirjoitukseni Nutrilett-valmisteiden kokeilusta kiinnostaa, voit lukea postauksen niistä tästä linkistä.
Näistä minulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Toki paino hieman tippui, mutta eipä tuo ollut silti sen arvoista. Olen kokeillut muistaakseni kolme kertaa tuon kolmen päivän kuurin (jota ei tietääkseni enää myydä). Paino tosiaan tippui, mutta olin todella kiukkuinen, nälkäinen, väsynyt ja mikä pahinta: palelin ihan hirveästi! Muistan, miten istuin huoneeni lattialla hanskat kädessä ja pipo päässä, villapaita päällä ja tärisin! Eihän tuossa nyt oikeasti ollut mitään järkeä! Lisäksi oli todella vaikeaa nähdä kavereita tai käydä koulussa kun piti yrittää ajoittaa ruokailut samaan. Treenaamisesta ei myöskään tullut yhtään mitään ja päätä särki todella paljon.

3. 5:2 - dieetti (= 2 päivää paastoa, 5 päivää syö kuinka haluat)
Tuoreemmat kokemukset tästä dieetistä voit lukea täältä ja täältä. Muistan, miten innoissani olin kun päätin alkavani noudattaa tätä dieettiä. Ajattelin, että tämänhän on pakko toimia! Lopulta en kuitenkaan kovin kauaa jaksanut tällaista kaavaa noudattaa. Paastopäivinä ei voinut muuta ajatella kuin ruokaa. Treenit ei kulkenut ja ruokarytmi oli vaikeaa löytää myös normiruokailupäivinä. Lisäksi painoon tämä ei vaikuttanut millään lailla.

Tässä nämä kolme joita ainakin selvästi muistan kokeilleeni. Eipä näitä nyt (onneksi) niin montaa ollutkaan. Hyvin todennäköistä on myös että olen unohtanut jotain... Toki erilaisia ruokailujen rajoittamisia ja herkuttelun kieltämisiä on lukemattomia, mutta en nyt laske niitä tähän.

Haluan olla tosi varovainen kun puhun tällaisista jutuista, sillä olen aikanaan saanut ideat lähteä näitä dieettejä kokeilemaan varmaan jostain blogista. En halua, että minun tekstini kannustavat ketään pudottamaan painoa, ainakaan väärin keinoin. Varmasti positiivisiakin kokemuksia löytyy ja paljon, mutta puhun nyt vain ja ainoastaan omasta näkökulmastani, johon liittyy myös ne ongelmat syömisen kanssa.
Onko teillä kokemusta mistään samoista dieeteistä kuin minulla? Millaisia ajatuksia nämä herättivät?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva jos jätät kommenttia, vastaan mahdollisimman pian! :)