torstai 24. marraskuuta 2016

Banaaniletut pienellä twistillä

Moi!

Pitkästä aikaa jotain erilaista tänne blogiin, nimittäin resepti!

En usko olevani ainoa, joka rakastaa banaanilettuja! Tiedätte varmaan ne perinteiset, yksi banaani ja kaksi kananmunaa. En usko olevani myöskään ainoa, joka ei saa noilla aineksilla lettuja pysymään millään kasassa! :D Ärsyttää aina syödä lettujen sijaan yksittäisiä repaleita... tai ehkä vika on vain minussa, en tiedä :D

Joka tapauksessa, nämä letut jopa minä saan pysymään kasassa ja makukin on mielestäni parempi. Lisäksi mukana on vähän enemmän proteiinia ja hiilareita, koska ainakin minulla meinaa helposti jäädä nälkä banaanilettujen jälkeen.





Banaaniletut kahdelle:

2 banaania
4 kananmunaa (halutessasi voit käyttää esimerkiksi kaksi kananmunaa ja kolme valkuaista)
n. 1dl Banaanisuklaa herajauhetta (muutkin maut käy, mutta tämä on paras!)
2-3rkl kaurahiutaleita
loraus maitoa
kanelia oman maun mukaan

Kaikki ainekset blenderiin ja sekaisin. Vinkkinä kannattaa laittaa herajauhe ja kaurahiutaleet blenderin pohjalle, sillä ainakin hera meinaa jäädä reunoille eikä sekoitu. Suurta merkitystä tällä ei tietenkään ole lopputuloksen kannalta.
Letut paistetaan tilkassa öljyä. Itse tykkään odottaa, että hella kuumenee täysille, paistan ensimmäisen letun kuumimmalla teholla ja sitten lasken tehoa neloselle, etteivät letut pala.
Letut voi syödä esimerkiksi marjojen, banaanisiivujen, jogurtin tai oman suosikkini, skyrin kanssa.



Kertokaa jos maistoitte ja mitä tykkäsitte :)
Niin ja pahoittelut, en ole mikään kovin hyvä kuvaaja :D

tiistai 22. marraskuuta 2016

Syömättömyys herkuttelun jälkeen

Moi!

Nyt tulee taas asiaa siitä "ikävämmästä näkökulmasta", syömisongelmien näkökulmasta.
Niin kuin tänne jo tunnustin, viime viikko meni ainakin loppuviikosta vähän metsään, mikä harmitti ja harmittaa edelleen kovasti. Pitkästä aikaa herkuttelu meni pahasti yli ja siitähän jää aina vaan paha maku suuhun, turvonnut vatsa ja huono omatunto.
Sen enempää synkistelemättä mennään suoraan asiaan, nimittäin herkuttelun kompensointiin!

Vaikka omalla kohdallani ongelmat syömisen kanssa varmaan ovat se suurin selittävä tekijä seuraavalle käytökselle, uskon että tämä on yleinen ongelma myös monilla laihduttajilla. Eli tosiaan minulla on todella huono tapa kompensoida herkuttelua joko:

a) skippaamalla ruokailuja samana päivänä, jotta voisin syödä enemmän herkkuja
b) syömällä paljon herkkuja monena päivänä ja herkuttelun jälkeisinä päivinä syödä aivan liian vähän
c) olla loppu päivä syömättä sen jälkeen kun olen syönyt herkkuja

Joku noista kolmesta kohdasta toteutuu lähes aina kun herkkuja syön ja tiedostan itsekin, että nämä ovat vääriä toimintatapoja. Jollain tapaa herkut on muka sallitumpia kun on syönyt päivällä vähemmän, tai lasken kaloreita ja jätän tulevat ruokailut välistä, koska "kalorit on jo täyttynyt".

Jälkkäri kuukausien takaa

Tällä hetkellä käyn läpi tuota b-kohtaa. Eilen oli ensimmäinen päivä ilman herkkuja ja hävettää tunnustaa, että korvasin lounaan ateriankorvikkeella ja söin aamupalaksi pelkästään yhden skyrin. Myös päivällinen ja iltapala oli tosi niukat, vaikka kävin treenaamassa. Jotenkin tuntuu vaan, että on pakko kompensoida herkuttelua jollakin tavalla ja minulla se on tämä ruokailuista nipistäminen.

On jännä, miten järki sanoo ihan toista, mutta silti sitä vaan toimii toisin. Tiedän kyllä, että niukalla ravinnolla minusta tulee kiukkuinen ja väsynyt, treenit ei kulje ja mahdollisuus herkkuihin sortumiseen kasvaa moninkertaiseksi. Suoraan sanottuna tällainen kompensaatio on tyhmää toimintaa. Loppujen lopuksi ihan normaalin ruokailun jatkaminen herkkupäivien jälkeen olisi kaikin puolin paljon kannattavampaa ja järkevämpää. Kyllähän minä sen tiedän... vaan miksi en toimi järjen mukaan? Ihmismieli on välillä todella kummallinen.

text
Onneksi nykyään syöminen ja herkuttelu on paljon paremmin hallinnassa, joten pikkuhiljaa voin alkaa muuttamaan vääriä toimintatapojani. Eihän se hetkessä käy tai ole helppoa, mutta pienillä askelilla asiat menee koko ajan parempaan suuntaan. Ensimmäinen juttu on juuri omien huonojen toimintatapojen tunnistaminen. Toinen juttu on niiden oikeiden juttujen tiedostaminen ja sitä kautta pikkuhiljaa muutos parempaan suuntaan.
Minä en saa eilistä tekemättömäksi, enkä myöskään tätä päivää tähän asti. Voin kuitenkin vaikuttaa kaikkiin tuleviin päiviin. En usko, että pinttynyt tapa tulee vielä hetkeen muuttumaan, mutta jonain päivänä kyllä! Nyt teenkin lupauksen teille, että loppupäivän yritän syödä ihan normaalisti ja lopettaa turhan ruoan nipistämisen.

Onko teillä samanlaista taipumusta kompensoida herkuttelua? Onko vinkkejä tavan lopettamiseen?



keskiviikko 16. marraskuuta 2016

Dieetit, joita olen kokeillut

Moikka!

Kuten eilen jo kerroin, niin pienen pieni ahdistus on ollut nyt alkuviikon päällä. Nyt se alkaa kuitenkin vähän jo helpottaa. Jännitän hieman viikonlopun toista "pakollista" herkuttelua, mutta uskon sen menevän ihan hyvin kun asennoidun oikein ja positiivisesti :)

Tuo ahdistus piti mainita siksi, että se on johdattelua tähän postaukseen. Silloin kun paino tai syöminen on oikein ahdistanut, olen saattanut turvautua laihdutusvalmisteisiin tai tiukempiin dieetteihin. Tänään sattui sellainen pieni "vahinko", että pitkästä aikaa korvasin yhden aterian ateriankorvikkeella. Vanhat muistot tuli mieleen ja ajattelinkin vähän kerrata niitä tässä postauksessa. Nyt nuo ajat alkaa olla takana päin ja painonpudotukseni on paljon järkevämpää kuin aiemmin. Tässä kuitenkin kertausta joskus kokeilemistani dieeteistä...

Ja ennen kuin luet yhtään pidemmälle haluan vielä yleisesti sanoa, että en todellakaan suosittele pikadieettejä tai laihdutusvalmisteita, varsinkaan pidempään käyttöön.

1. Kaloreiden laskeminen
- Tätä oikeastaan teen välillä vieläkin, mutta tämä oli myös ensimmäisiä keinojani pudottaa painoa. Laskin tosi tarkkaan kalorit ja jos herkuttelin, minun piti liikkua niin paljon että kulutin saman verran kaloreita. Nykyään en onneksi enää tee tuota, sillä se ei ole hyväksi eikä kovin tervettäkään näin jälkikäteen ajateltuna. Nykyään pystyn toteuttamaan kaloreiden laskemista paljon järkevämmin tarvittaessa. Lasken kulutukseni ja energiansaantini ja varmistan etten ole syönyt liian vähää tai liian paljoa ja se on mielestäni vielä ihan ok.

2. Nutrilett - laihdutusvalmisteet
- Jos kirjoitukseni Nutrilett-valmisteiden kokeilusta kiinnostaa, voit lukea postauksen niistä tästä linkistä.
Näistä minulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Toki paino hieman tippui, mutta eipä tuo ollut silti sen arvoista. Olen kokeillut muistaakseni kolme kertaa tuon kolmen päivän kuurin (jota ei tietääkseni enää myydä). Paino tosiaan tippui, mutta olin todella kiukkuinen, nälkäinen, väsynyt ja mikä pahinta: palelin ihan hirveästi! Muistan, miten istuin huoneeni lattialla hanskat kädessä ja pipo päässä, villapaita päällä ja tärisin! Eihän tuossa nyt oikeasti ollut mitään järkeä! Lisäksi oli todella vaikeaa nähdä kavereita tai käydä koulussa kun piti yrittää ajoittaa ruokailut samaan. Treenaamisesta ei myöskään tullut yhtään mitään ja päätä särki todella paljon.

3. 5:2 - dieetti (= 2 päivää paastoa, 5 päivää syö kuinka haluat)
Tuoreemmat kokemukset tästä dieetistä voit lukea täältä ja täältä. Muistan, miten innoissani olin kun päätin alkavani noudattaa tätä dieettiä. Ajattelin, että tämänhän on pakko toimia! Lopulta en kuitenkaan kovin kauaa jaksanut tällaista kaavaa noudattaa. Paastopäivinä ei voinut muuta ajatella kuin ruokaa. Treenit ei kulkenut ja ruokarytmi oli vaikeaa löytää myös normiruokailupäivinä. Lisäksi painoon tämä ei vaikuttanut millään lailla.

Tässä nämä kolme joita ainakin selvästi muistan kokeilleeni. Eipä näitä nyt (onneksi) niin montaa ollutkaan. Hyvin todennäköistä on myös että olen unohtanut jotain... Toki erilaisia ruokailujen rajoittamisia ja herkuttelun kieltämisiä on lukemattomia, mutta en nyt laske niitä tähän.

Haluan olla tosi varovainen kun puhun tällaisista jutuista, sillä olen aikanaan saanut ideat lähteä näitä dieettejä kokeilemaan varmaan jostain blogista. En halua, että minun tekstini kannustavat ketään pudottamaan painoa, ainakaan väärin keinoin. Varmasti positiivisiakin kokemuksia löytyy ja paljon, mutta puhun nyt vain ja ainoastaan omasta näkökulmastani, johon liittyy myös ne ongelmat syömisen kanssa.
Onko teillä kokemusta mistään samoista dieeteistä kuin minulla? Millaisia ajatuksia nämä herättivät?

torstai 10. marraskuuta 2016

Painonpudotus- vai syömishäiriöblogi?

Hei!

Täytyy myöntää, että tämän postauksen julkaiseminen jännittää! Jotenkin tuo sana tuolla otsikossa jo saa vähän niskavillat pystyyn.

Olen viime aikoina ajatellut tätä blogia ja sen sisältöä ja jatkoa. Haluaisinkin kuulla teiltä mielipiteitä siitä, millaisista asioista teitä kiinnostaa lukea?
En ole kertonut kertaakaan täällä sitä oikeaa syytä, miksi kirjoitan tätä blogia ja miksi sen aloitin ja siksi ajattelinkin vähän avata aihetta.

Pikainen historia: Vuoden 2014 elokuussa olin laihdutuksesta lähes pakkomielteinen. Halusin laihtua todella paljon, mutta en halunnut kertoa siitä kenellekään tutulle. Halusin kuitenkin jakaa ajatuksiani ja kokemuksiani laihdutuksesta muille ja siksi aloin kirjoittaa blogia. Kirjoitin ennen myös päiväkirjaa, mutta koska teknologia vei myös minut mennessäni, päiväkirja netissä tuntui luontevalta tavalta jatkaa. Ajattelin myös, että tuolloin aloitan sen vihoviimeisen ja ainoan onnistuneen laihdutuksen, julkisesti kun sanoo tavoitteen ääneen, ei voi perääntyä!

No, niin kuin tämän blogin teksteistä voi moneen kertaan lukea, ei asiat todellakaan menneet niin. Vajaa vuosi myöhemmin tajusin vasta itse syömisen hallitsevan elämääni ja että laihdutuksesta on tullut todellinen ongelma. Meni silti todella pitkään ennen kuin uskalsin kirjoittaa tänne syömishäiriöstäni, sillä olen aina pelännyt jonkun tutun löytävän blogini ja kuulevan minun syömisongelmistani.

Olen koko ajan ajatellut kirjoittavani laihdutusblogia ja ainoastaan laihdutusblogia. Painon pudotus on kyllä varmaan ainoa asia, mikä elämässäni on samalla tavalla kuin silloin kun aloitin tämän blogin. Nykyään minulla on niin paljon enemmän tietoa ja taitoa näihin asioihin liittyen.
Kuten olen aina välillä maininnut, opiskelen liikunta-alaa, toiveenani jonakin päivänä auttaa painon kanssa kamppailevia ihmisiä, jotka käyvät kenties läpi samanlaisia juttuja kuin minä nyt. Ajattelin myös syömishäiriöstä ensimmäisen kerran mainitessani, että tämä kaikki on moninkertaisesti sen arvoista, jos pystyn auttamaan tai kannustamaan edes yhtä ihmistä.:)

Nyt päästäänkin sen todellisen mietteeni ja kysymykseni ääreen. En voi tietää, mitä kautta kukin teistä ihanista lukijoista on tänne päätynyt, mutta viime aikoina minusta on tuntunut, että kenties blogillani voisi olla annettavaa syömisongelmasta toipumisen ja siihen liittyvien ajatuksien jakamisessa. Laihdutusblogejahan on todella paljon ja kenties tämä taustani on se minun tapani erottua joukosta ja tuoda jotakin uutta tänne. Edelleen tavoitteenani on painon pudotus ja tulen siitä kirjoittamaan, mutta onko siellä ruudun takana niitä, joita kiinnostaa syömiseen liiittyvät ajatukset ja tunteet? Tällä hetkellä olen nimittäin tietoisesti aihetta jonkin verran vältellyt, sillä syömishäiriö on aiheena aika arka ja pelottavakin ja olen halunnut pitää kirjoitusten aiheet melko kevyinä. Nyt koen kuitenkin olevani sen verran pitkällä paranemisprosessissa, että minun on helpompi asioista kirjoittaa. Olisi kiva kuulla mitä ajattelette.

Ja loppuun vielä haluan kiittää juuri sinua, joka luet tätä tekstiä. Arvostan todella paljon, että olet jaksanut avata tämän postauksen. Ja jos olet jaksanut lukea tämän blogin höpötyksiä jo pidempään, tai jopa kommentoida, niin kiitos todella paljon! <3 Olette kaikki todella ihania!