torstai 28. huhtikuuta 2016

Kokemukset 5:2-dieetistä

Hej!

Tosiaan, lupailin viime viikolla kertovani tällä viikolla kokemuksia dieetistä jota kokeilin, eli 5/2-dieetistä. Olen ollut superkiireinen ja meinasin jo jättää tämän postauksen kokonaan kirjoittamatta, mutta sitten otin itseäni niskasta kiinni ja aukaisin tyhjän blogitekstin.

Niin. Aikaisemmista postauksista voitte kurkata ensimmäisen kolmen päivän tunnelmistani, jos ette ole niistä vielä lukeneet. Nyt tulee siis vain pikainen yhteenveto tästä dieetistä.

Kuvahaun tulos haulle 5:2 dieetti
Kuva Googlesta
Alkuun olin tosi innoissani. Olin ihan varma, että nyt paino putoaa kilon viikossa. Alkuun siltä näyttikin! Koko viikkoon en ole saanut otettua aamupainoa, joten joudun vain arvioimaan sitä päivällä katsomieni painojen mukaan. Alkuun siis paino näytti tippuvan nopeasti, ensimmäisten kolmen tai neljän päivän ajan siis. Lauantaina, eli kuudentena päivänä pidin herkkupäivän, joka oli siis täysin suunniteltu ja sallittu. Tästäkös kehoni sitten innostuikin ja sen jälkeen paino ei ole liikahtanutkaan! Toki luin ennen dieetin aloitusta, että liian suuri herkkupäivä voi ajaa kehon luulemaan että on nälänhätä ja pilaa siksi dieetin. En tiedä, kävikö minulle näin vai mistä johtui tämä painon junnaus. Toki en sitä aamupainoa siis ole katsonut, eli paino ei välttämättä ole mikään paras mittari tässä kohtaa.

Toinen asia voi olla runsas liikunta. Olen liikkunut viime ja tällä viikolla tosi paljon, eli lihakset ovat kipeät ja keränneet nestettä, mikä myös näkyy painossa yleensä.

En ole ihan varma, aionko jatkaa tätä dieettiä. Todennäköisesti en. Jos kaikki olisi mennyt ihan putkeen, olisi paino varmasti pudonnut, mutta tämä dieetti ei ehkä ollut se minulle sopivin. Lisäksi näin lyhyellä kokeilulla on todella vaikea sanoa, toimiiko jokin dieetti vai ei.

Vielä pieni yhteenveto:

Tykkäsin:

- Ei-paastopäivinä sai syödä hyvällä omatunnolla paljon kunnon ruokaa
- Vaikka paastopäiviä olikin, ei ainakaan vielä herännyt mitään ahmimishimoja
- Paino tippui alkuun nopeasti
- Hyvä fiilis

En tykännyt:

- Paastopäivinä olin kiukkuinen ja nälkä sai ajattelemaan ruokaa koko päivän
- Dieetti ei sovi pitemmälle aikavälille, en ainakaan usko kenenkään jaksavan tätä pitkään noudattaa
- Herkkupäivät (ilmeisesti?) sotkevat helposti dieetin
- Vaatii paljon kaloreiden laskemista

Tällaisia ajatuksia minussa heräsi tämän aika lyhyen kokeilun jälkeen. Voi hyvin olla, että tulen kokeilemaan tätä uudestaan ja tällä kertaa kiinnitän huomioita asioihin, joiden nyt uskon vaikuttaneen painon junnaamiseen. 

chocolate

Toivottavasti tästä oli apua edes jollekin siellä. 

Ja jos en päivitä ennen viikonloppua, niin iloista vappua kaikille, olkaahan kiltisti!;)

torstai 21. huhtikuuta 2016

5:2 dieetti - kokemuksia kolmen päivän jälkeen

Moikka!

Viime postauksessa  vielä tuumiskelin, nyt olen tarttunut tuumasta toimeen! Päätin siis kokeilla 5/2-dieettiä. Dieetissä ideana on tosiaan syödä kahtena päivänä viikosta vain 500 kaloria ja muina viitenä päivänä saa syödä "normaalisti". Jopa herkut ovat tuolloin sallittuja, jos ei kuitenkaan liian suuria määriä.
Ajatuksena tuo kuulostaa aika rajulta ja kun tästä ensimmäistä kertaa kuulin, ajattelin ettei kukaan täysjärkinen tätä oikeasti tee. No, minä teen. Ajattelin siis kokeilla yhden viikon mitä tapahtuu ja päättää sitten jatkosta. Missään tapauksessa en ole montaa viikkoa tätä toteuttamassa!
Nyt kerron siis omista tuntemuksistani ja kokemuksistani. Tarkoituksena ei ole siis kehottaa ketään kokeilemaan tai kieltää kokeilemasta. Vain minun henkilökohtaiset ajatukseni siis.



Kuvahaun tulos haulle 5:2
Kuva Googlesta

Maanantai: ensimmäinen paastopäivä

Koska sunnuntaina oli herkkupäivä, maanantaina oli täysi olo. Nukuttuakin tuli aika myöhään, eli päivä jäi aika lyhyeksi. Heräsin vasta yhden maissa tosiaan ja aamupalaksi söin omenan ja join teetä.
Parin tunnin päästä nälkä iski oikeasti ja söin toisen omenan (monipuolista, tiedetään...). Illan sitten kärvistelin ja iltapalaksi söin skyr-rahkan ja nutrilett-patukan. Noin viisisataa kaloria yhteensä siis. Päivä meni onneksi nopeasti ja selvisin hyvin. Kävin myös todella kevyen salitreenin tekemässä.

Tiistai: normaali ruokailu

Tiistaina heräsin nälkäisenä, mutta en läheskään niin nälkäisenä kuin olisin luullut! Aamupala vei (kaksi ruisleipää, kananmuna, kalkkunaleike, voi, juusto) kyllä nälän. Lounaalla vasta tuntui kova nälkä ja tuntui ettei mikään riitä, Onneksi hieman (mutta vain hieman) tuhdimpi lounas sammutti nälän ja yllätyksekseni piti sen poissa pitkän aikaa! Loppupäivä meni mukavasti ja "tavallisesti" ja tein treenin, joka kulki hyvin.

Keskiviikko: normaali ruokailu

Keskiviikkona olo oli aamulla täysin normaali. Kävin puntarilla ja olin todella negatiivisesti yllättynyt. En ollut hetkeen käynyt puntarilla, mutta silti tiedän, että luku oli ehkä vähän yläkanttiin. En siis ole vielä huolissani. Katsotaan mitä tuolle luvulle viikossa tapahtuu! ;)
Aineenvaihdunta tuntui käynnistyneen tiistain jäljiltä ja varsinkin illalla tuntui taas ettei nälkä lakkaa. Söin hieman tuhdimman iltapalan kuin normaalisti, seuraavan päivän paastoa ajatellen. Kävin myös salilla!

Torstai: toinen paastopäivä

Kiitos eilisen iltapalan, aamu alkoi mukavasti. Join nutrilett-pirtelön ja lähdin kouluun. Lounasaikaan maha jo murisi, mutta ei tehnyt tiukkaa vastustaa kiusauksia. Nyt ennen viittä syön toista "ateriaani", eli nutrilett-patukkaa. Toki tällaisella dieetillä kannattaa suosia keittoja ja vihanneksia, tämä oma ratkaisuni oli vain "hätäratkaisu". Illalla syön vielä skyrin. Motivaatio on korkealla! :)

Semmoista siis. Kerron sitten viikon tuloksesta myöhemmin :)


maanantai 18. huhtikuuta 2016

5:2-dieetti?

Moi!

Huhhuh, on kyllä ollut niin rankka viikko takana henkisesti!
On ollut tosi vaikeaa motivoida itsensä takaisin radalle ja alkaa taas uskomaan tähän juttuun. Vieläkään en ole ihan kuivilla, mutta pikkuhiljaa!

Olen tässsä mielessä pyöritellyt että millainen dieetti juuri minulle sopisi. Muistin kuulleeeni 5:2-dieetistä ja aloin lukemaan siitä hieman lisää. Kyseessä on siis dieetti, jossa kahtena päivänä viikosta syödään ainoastaan 500 kaloria ja muuna viitenä päivänä saa syödä mitä haluaa. En ole ihan varma vielä, että uskonko näihin terveyshyötyihin ja hyviin tuloksiin mitä tästä luin. Nyt kuitenkin vakavasti harkitsen tämän dieetin kokeilemista. Tänään olen pitänyt tuota paastoa, mutta se ei vielä tarkoita että aloittaisin kyseisen dieetin.
Onko joku teistä kokeillut tätä tai millaisen käsityksen olette saaneet kyseisestä dieetistä?

Kivaa viikkoa! :)

perjantai 15. huhtikuuta 2016

Kana-nuudeliwokki

Moi!

Noniin, on aika palata raskaammista aiheista hieman kevyempiin. Reseptiä siis pukkaa...
Tämä resepti on niin helppo ja tuttu, että uskon sen olevan teille suurimmalle osalle jo ennestään tuttu. Voi kuitenkin olla, ettei siellä joku ole tullut tätä ajatelleeksi, tai vaikka unohtanut tämän.
Pidemmittä puheitta:

Kana-nuudeliwokki

Ainekset:

300g kanasuikaleita (itse käytin hunajamarinoituja kanasuikaleita, mutta oman maun mukaan)
200-300g wokkivihanneksia
300g nuudeleita
+ mausteita oman maun mukaan (jos käytät nuudeleita joiden mukana tulee mausteet ja marinoitua kanaa, ei mausteita oikeastaan tarvitse lisätä)

Kypsennä kanat pannulla ja keitä nuudelit kattilassa pakkauksen ohjeen mukaan. Kun kanat on kypsyneet, lisää pannulle wokkivihannekset. Kun wokit ovat sulaneet ja nuudelit kypsyneet, kaada nuudelit pannulle. Sekoita.

Ja ta-daa! Helpompaa ja nopeampaa on vaikea löytää! Ja hyvääkin on :P Tein itsekin tätä vasta ensimmäistä kertaa tällä viikolla. Mietin, että ensi kerralla voisin heittää sekaan myös ruokakermaa. Toki variaatioita on varmasti monia... (saa kertoa!)

Oliko resepti ennestään tuttu? Jos ei, niin kerro mitä tykkäsit jos kokeilit :)

Hyvää viikonloppua!


On taas visuaalisuus huipussaan :D On oikeasti paljon parempaa kuin miltä näyttää ;D