tiistai 4. kesäkuuta 2019

Ruokapäiväkirja ja päivän treeni 3.6.

Pitkästä aikaa ruokapäiväkirjapostausta! Ruokailu- ja treenirutiinini ovat olleet kahden viikon tauolla, kun tulin kipeäksi ja kärsin kummallisesta väsymyksestä. Kun treenit jäävät pois, on vaikeampaa myös syödä hyvin. Mikä siinä onkin! Tänä maanantaina katkaisin siis sekä treenitauon, että palasin takaisin ruokailurutiineihin.
Olen syönyt viime aikoina vähän rennommin, koska ensimmäistä kertaa vuosiin en yritä laihduttaa! On ollut yllättävän vaikeaa syödä rennommin ja siksi tuntuukin, että edelleen totuttelen tätä sallivampaa syömistä.
Tässä siis ruokapäiväkirjani ja treenini kesäkuun ensimmäiseltä maanantailta (3.6.).

(Pahoittelut kuvista jo etukäteen, minusta ei mitään huippukuvaajaa saa tekemälläkään :D)

Klo 10.05 Aamupala 
Nukuin ihanan myöhään, joten luonnollisesti myös aamupala venyi myöhemmälle. Kuten ehkä pidempään blogiani lukenee muistavat, minulla on erilaisia "ruokakausia", jolloin innostun jostakin ruuasta ja syön sitä kyllästymiseen asti. Jo pidempään aamupalassa minulla on ollut kausi riisikakuista alla näkyvillä täytteillä. Viisi riisikakkua, 1rkl maapähkinävoita (ei sokeria), banaani, kananmuna. Oikeastaan tähän settiin pitäisi kuulua toinenkin kananmuna, mutta yleensä jätän sen pois.



Treeni


11.30 Kun aamupala on laskeutunut, on aika lähteä treenille. Motivoin itseni treenille tauon jälkeen sillä, että saisin tehdä vähän sitä mitä huvittaa. Madalsin lähtemisen kynnystä myös sillä, että päätin mennä taloyhtiön kellarisalille. Siellä saa ainakin olla yksin, vaikka välineistöä ei juuri olekaan :D Tällainen treeni siitä sitten muodostui:

1. Leuanveto 2+2+2+2+2 (Latasin juuri ennen treenitaukoa sovelluksen, joka auttaa leuanvedon parantamisessa ja tein toistot sovelluksen ohjeiden mukaan. Kerkesin tehdä yhden treenin tämän sovelluksen mukaan ennen taukoa. Onneksi olin ohjelmassa vasta alussa, jolloin myös toistomäärät olivat matalammalla ja ihan mahdolliset tehdä, vaikka kroppa tuntuikin vähän nihkeältä.)

2. Maastaveto 3x10
Olenkin kertonut, että olen oikeastaan vetänyt maasta vain sumotyylillä. Nyt olen alkanut treenaamaan ihan "normaalia" maastavetoa. Se ei ole minun juttuni, mutta on ihan kiva kokeilla uutta välillä. Painot tällaisessa maastavedossa ovat luonnollisesti paljon pienemmät kuin sumomaastavedossa, jota olen tehnyt enemmän.

Välissä treenasin rinnallevetoa tangolla muutamien toistojen verran.

3. Penkkipunnerrus 3x10-12
Tauon jälkeen aloitin penkin tosi kevyesti, pienemmällä painolla ja pidemmällä toistomäärällä. Voin kyllä kertoa, että tuntui todella raskaalta, vaikka painoa ei paljon ollutkaan!

4. Kapea penkkipunnerrus ojentajille 3x12
Suppean välineistön vuoksi monet päivän liikkeistä tuli tehtyä tangolla. Se ei kuitenkaan haittaa, koska tangollahan saa tehtyä halutessaan koko kropan läpi.

5. Hauiskääntö tangolla--> levypainolla 3x12
Aloitin hauiskäännöt tangolla, mutta voi kamalaa, miten raskaalta se tuntui! Päädyin siis suosiolla tekemään hauiskäännöt levypainot käsissä. Tämä on muuten yksi minun suosikkivariaatioistani hauiskäännössä. Aina ei tarvitse ottaa niitä käsipainoja käsiin, vaan pelkkä levypainoihin vaihtaminen tuo treeniin kaivattua vaihtelua. Levypainossa siis laita sormet reiästä, johon normaalisti menisi tanko ja tue peukalolla levypainoa, jotta saat tukevan otteen.

6. Pystysoutu tangolla--> Vipunostot levypainoilla 3x12
Pystysoudun vaihdoin vipunostoihin ihan puhtaasta laiskuudesta. Pystysoutu on tehokkuudestaan huolimatta inhokkiliikkeitäni olkapäille. Tänään se tuntui, kuten nähtävästi kaikki muutkin liikkeet, erittäin raskaalta. Niinpä siirryin vipunostoihin ja tein nekin levypainoilla. Tässä myös mukavaa vaihtelua. Levypaino on suhteessa painavampi vipunostoliikkeissä, koska siinä on pidempi vipuvarsi. Jos siis kokeilet vipunostoa levypainolla, niin valitse hieman normaalia pienempi paino.

7. Jalkojen nostot roikkuen 2x10
Vatsalihakset ovat kyllä minun ikuinen inhokkini ja heikkouteni. Siksi yllätin itsenikin, kun en paennut salilta heti tilaisuuden tullen, vaan tein pari sarjaa vatsoja. No, sen kolmannen kohdalla kyllä livistin. Mikä siinä onkin, että en saa itseäni motivoitua vatsalihasten treenaamiseen! Tuntuu, että monilla muilla treenaajilla vatsat on suosikkijuttu.

klo 13.30: Lounas
Rennompi syöminen on näkynyt arjessani siinä, että en aina jaksa laittaa ruokaa, varsinkaan kahdelle eri lämpimälle aterialle. Olin ostanut valmiina spagetin bolognesekastikkeella. Söin annoksesta vähän sunnuntaina ja maanantaina söin loput. Laitoin lisäksi raejuustoa, jotta proteiinia tulee tarpeeksi. Olen kyllä tehnyt tälle viikolle jo ruokaa, mutta tämä piti ensin syödä pois.
Join myös monivitamiiniporetabletin lounaan kanssa, mutta se jäi nyt kuvasta.


Lounaan jälkiruuaksi nappasin Kinder Bueno -jäätelön. Näistä minulla on myös kausi meneillään! Nämä ovat sopivan kokoisia jälkiruuaksi, mutta eivät kuitenkaan ihan liian pieniä.

Klo 16.00 Välipala
Meinasin jo lähteä töihin ilman välipalaa, mutta onneksi tulin toisiin ajatuksiin. Koska oli kiire, eikä minulla ollut mitään muutakaan välipalaa, join 30g heraproteiinia.


Pyöräily töihin 10min

Klo 18.00 Kuntopyöräilin 30 minuuttia. Tämä oli ihan puhtaasti ajan kulun vuoksi, koska minulla oli pitkä, 1,5h tauko töissä enkä keksinyt muutakaan tekemistä.

Klo 19.30 Päivällinen
Tänään oli siitä poikkeuksellinen päivä, että molemmat lämpimät ateriani olivat valmisruokia. Yleensä vähintääkin toinen on itse tehtyä, mutta näin tänään :) Söin aika kevyen päivällisen, koska olen syönyt viimeiset kaksi viikkoa vähän huonosti, joten teki mieli jotain vähän kevyempää. Nälkäkään ei ihme kyllä ollut ehtinyt tulla.


Pyöräily kotiin 10min

Klo 21.30 Iltapala
Tulihan se nälkä sieltä! Iltapalaksi söin kaksi leipää kananmunalla, nektariinin ja tuollaisen maustetun raejuuston. Tuohon raejuustoon minulla on myös kausi meneillään :D Aika hyvin tästä ruokapäiväkirjasta käykin ilmi, että olen aika kausiluontoinen syöjä.
Tuosta raejuustosta pakko sanoa sen verran, että tykkään hirveän paljon tuosta maustetusta raejuustosta, mutta se on pitkään ollut mielessäni "herkku" ja kielletty. Joskus herkkupäivinä olen saattanut sen syödä. Nyt, kun yritän syödä rennommin enkä varsinaisesti laihduttaa, tuli mieleeni yhtäkkiä, että voin vallan hyvin syödä välillä myös noita! Nyt olen siis hyvällä omatunnolla välillä popsinut noita iltapalaksi. En ole nyt turhan tarkka kaloreista tai sokereiden määrästä, joten miksi ei!


Sellainen maanantai tällä kertaa. Ruokailuni vaihtelevat varsinkin tällä hetkellä ihan fiiliksen mukaan. Ihanaa, että vihdoin ja viimein ainakin jossain määrin tunnen syöväni vapaammin!
Miten teidän viikkonne on lähtenyt käytiin?